webForumDet fria alternativet

Speciella krav på videokamera...

Fotografering

2 svar · 597 visningar · startad av Perra123

Medlem sedan dec. 20092 inlägg
Frågan#1

Hej!
Ny på detta forum så ha överseende med ev fel :-)

Saken är den att jag är på jakt efter en digitalvideokamera, mina krav är lite speciella. Ingen på någon butik har kunnat hjälpa mig så därför är jag här!

Jag behöver en videokamera till rörelseanalys inomhus. De tre viktiga punkterna i kameran är följande:
1. Jag måste kunna få in helperson i bild på ett avstånd av 3-4m. Finns det någon kamera som kan zooma ut så pass eller måste jag köpa till ett vidvinkelobjektiv? Följdfråga: Hur är kvaliteten på dessa vidvinkelobjektiv? Tips på något lämpligt med tillräcklig förmåga?
2. Jag måste kunna analysera filmen på min laptop omedelbart. Är då SD-kort rätt för mig, alltså plocka ur kortet efter filmning och sätta i det i datorn för att spela upp det? Jag måste kunna spela upp i slow-motion vilken inga kameror i min prisklass verkar klara av, därav funderingen att plocka ut kortet och sköta det i datorn. Är det möjligt, förslag på mjukvara?
3. Prisklass. Jag har inte så mycket att röra mig med...

Tacksam för svar på dessa kluriga frågor. Har du även specifika förslag på lämplig videokamera och ev utrustning är jag evigt tacksam.

Mvh
Perra 123

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Kan detta vara något att testa?
http://www.provantage.com/levelone-fcs-1010~7CTPN004.htm
Eller vill du spela in hela tiden?
Kopplat till en dator kan du ju spara inspelning från visst läge när det har skett en rörelse inom ett givet markerat område.

Level One har olika kameror med Zoom Både digital och optiskt.
På 3-4 meter får du nog helbild utan vidvinkel.

Medlem sedan dec. 20092 inlägg

Hej Lasp!

Tack för ditt svar. Intressant! Jag hade inte en tanke på denna typ av utrustning.
Jag var nog lite otydlig i mitt första inlägg. Så blir det när jag är inne i något, det är lätt att jag tycker det blir självklart...
Det jag menade med rörelseanalys är att jag vill kunna filma en person när denne springer på löpband, utför olika övningar mm. Jag vill kunna flytta mig och göra detta från olika vinklar.
Dels i helfigur, dels in-zoomat på delar av kroppen.
Sedan ska jag i min laptop kunna analysera rörelsen i slowmotion för instruktioner till personen och för bedömning av rörelsens kvalitet.
Det fungerar inte att vänta på överföring i realtid utan det måste vara tidseffektivt.
Jag ska titta lite på de prylar du föreslog, men det känns inte riktigt rätt för mina behov.
Återigen tack för idéerna dock!

Mvh
Perra123

365 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
227 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
228 ms — ändringar (db)