webForumDet fria alternativet

Tips på blixtar?

1 svar · 472 visningar · startad av bassebhu

bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Hej alla glada och god fortsättning!

Jag är lite sugen på att köpa en blixt med paraply.
Det verkar ju oftast säljas i tvåpack, men behövs det verkligen två?
Jag tänker mig enklare porträtt och ev. lite produktfoto..

Någon som har tips på dels ett paket med två eller en enda lite bättre som kostar som paketet, eller lägga överskottet på en softbox eller nåt annat kul. Jag tänker mig runt 2-4000. Om man börjar med en kan man alltid köpa en till sen om det visar sig behövas tänker jag.

Min andra fråga gäller kamerablixt till nikon d90.
Finns det någon prisvärd, vinklingsbar med softcap till?

Tack för svar!

NicrosoftMedlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Ofta så sätter man ljuset med en blixt snett framifrån/uppifrån, en bakifrån på håret, en reflexskärm eller blixt för att lätta upp skuggsidan och en blixt på bakgrunden (speciellt om du vill ha den vita bakgrund vit). Så frågan om man klarar sig med en är svår att svara på, det hänger på hur man vill ljussätta. En blixt och en reflexskärm är ju alltid en början. Jag köpte mina blixtar på kaffebrus. Stirra dig inte blind på styrkan på dem om du skall ha dem hemma eller i en liten studio. Problemet brukar inte vara att för ljuset att räcka till utan tvärtom, att kunna ställa ner det tillräckligt.

Blixt till D90 hänger mest på hur mycket pengar du vill lägga. Att du skall ha en Nikonblixt är självklart. SB600, SB800 och SB900 kan styras trådlöst med full TTL från din kamera. Det kommer ut en del begagnade SB800 nu för tiden som kan vara intressant. Hade jag varit som dig hade jag börjat med en SB900, skippat studioblixtarna och köpt 2-3 beg SB800 och paraply i stället.

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)