webForumDet fria alternativet

Kamera och kyla?

Fotografering

6 svar · 2 047 visningar · startad av bassebhu

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg
Frågan#1

Har en D90. Hur klarar sig den i kyla? Är det dumt att ge sig ut på fototur i 15-25 minus? En polare hävdade att det är lugnt, men batteriet drar ur snabbare.

Tack för svar!

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Kapacitet på batterier har en drastisk minskning i de häradet. Dubbla dem.
Kameran skall klara det hela. man kan ju inte låsa in kameran i en värmebox utan att drabbas av imma och kondens vid exponering av kylan.
Varför skall du iväg till så kalla breddgrader?

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

För att min far en gång gjorde ett val :OO

Tack för svaret! Det är väl inte riktigt -25 här, men det kanske blir.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Kameran klarar kylan utan problem. Batterierna tappar, precis som Lasp skriver. Displayen kan bli lite seg. Det som är "faran" är när du kommer in igen i värmen. Låt kameran ligga i väskan så den återfår rumstemperatur långsamt eller lägg den i en försluten plastpåse utomhus innan du går in. Då minskar du risken för kondens.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

ett tips jag fick när jag bodde i norr var att ha kameran innanför jackan när det var kallt, men då hade jag iof en vanlig systemkamera, inte digital.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Jag avråder starkt från att ha kameran innan för jackan. Där är det varmt och fuktigt vilket skapar kondens inne i kameran. Som Nicrosoft skriver så behöver kameran tid för att värmas upp och det får den inte om man stoppar in den innanför jackan.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Följande handlar iofs om eminenta Canon 7D men principen är densamma. Kameran klarar mest troligt extrema temperaturer, problemen uppstår vid temperaturskiftningar som t.ex. när man går från minusgrader utomhus till plusgrader inomhus.

http://canonfieldreviews.com/7d-1-weather-sealing/

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)