webForumDet fria alternativet

Slutartid eller bländaröppning?

Fotografering

10 svar · 700 visningar · startad av PFoto

Medlem sedan nov. 20098 inlägg
Frågan#1

Nåt bra tips om vilket som ger bäst resultat vid fotografering inomhus i ljustält: Lång slutartid och liten bländaröppning eller tvärtom?

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Risken med lång slutartid är att du får röresle/skakoskärpa. Stativ löser ju delvis det problemet men det hänger ju på vad mer konkret det är du ska fotografera.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Objektiven brukar prestera bäst vid f5,6-8 så där är bäst att ligga om du klarar dig med skärpedjupet du får då. Att blända ner (liten bländare= stort nummer) onödigt mycket försämrar skärpan.

Jag ska plåta kaffekokare i ljustält och stativ har jag.

Nicrosoft skrev:

Objektiven brukar prestera bäst vid f5,6-8 så där är bäst att ligga om du klarar dig med skärpedjupet du får då. Att blända ner (liten bländare= stort nummer) onödigt mycket försämrar skärpan.

OK, så en bländarinställning på 5,6 och slutartid som ger bra ljus skulle fixa detta?

Ja, det låter vettigt. Med stativet till hands kan du också köra låg ISO för minskning av brus.

Dryden skrev:

Ja, det låter vettigt. Med stativet till hands kan du också köra låg ISO för minskning av brus.

Hm ... menar du att bilden blir klarare med lägre ISO tal?

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

PFoto skrev:

OK, så en bländarinställning på 5,6 och slutartid som ger bra ljus skulle fixa detta?

Skärpedjupet varierar beroende på brännvidd och avstånd så om f5,6 räcker vågar jag inte lova. :) Men det är ju bara att prova.

PFoto skrev:

Hm ... menar du att bilden blir klarare med lägre ISO tal?

Beroende på kamera så minskar bruset med lägre ISO-tal.

Dryden skrev:

Beroende på kamera så minskar bruset med lägre ISO-tal.

Som t ex min Olympus Camedia?

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Iso är bara ett sätt att skruva upp känsligheten digitalt, mindre Iso, mindre känslig, för både ljus och brus.

621 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
484 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)