webForumDet fria alternativet

Dagens Bild November 2009

Fotografering

29 svar · 2 999 visningar · startad av Lasp · sida 2 av 2

Frågan, av Lasp

Vill nu inför höstrusket påminna om att det kan vara värt att vårda tingen! :OO Detta var en bild som blev räddad, se annan tråd. Rädda undan bilder inför rusket säger Lasp :birp Grattis idag till han som hjälpte mig. Vem? Syns inte avartaren i rutan ?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Födelsedagspresenter...

Fick lite leksaker idag...

1. .5x vidvinkelkonverterlins. Vet inte om det blir halva brännvidden, ser tveksamt ut!? men några extra mm blev det väl iaf.

2. Reverseringsring som gör att jag kan kombinera mitt 105 mm makro med annan glugg, t ex min 30 mm. Här provade jag först med att sätta 30-gluggen på kameran, det var ju ganska meningslöst, gav bara en våldsam vinjettering! :)

3. Men... sedan gjorde jag det som är själva syftet med hela övningen. Nämligen att få ännu mer förstoring genom att sätta 105'an på kameran med 30'n på den. Här ser man ordet EN ur myntet ovan.

4. Sedan tyckte en kollega att jag behövde det här fina instrumentet bättre än han... :bire

Vidvinkelkonvertertest.jpgSupermakro (30 med 105).jpgSupermakro (105 med 30).jpgFluke 179.jpg

Olympus OM-1

Idag hade en kollega med sig sin analoga SLR. Det var häftigt. Vad smidiga de är!!!! Usch vad jag önskade att jag hade en Leica M9 eller något sådant mumsigt! Men men. Jag lånade iaf hans objektiv och meckade dit min nya objektivadapter och testade med en gammal manuell glugg. Ändra bländare med en ring och sedan ratta fokus, vilken känsla va. Bara det att gluggen kändes liiiiiiten på mitt hus :bire

Olympus OM-1.jpgSLR-ägare.jpg

Superpanorama

Jag tröttnade på det där med att leta/drömma efter vidvinkligare glugg och tänkte att det GÅR ju faktiskt att ta fler bilder och sammanfoga dem. Tror det får duga med det, här har jag gjort ett extremfall, stod i mitten av min lilla lägenhet och tog 13 exponeringar som jag sammanfogade till ett 360-graders panorama. Har inte orkat finlira nånting så resultatet blev väl inte det mesta, det vara bara för att prova. Och, jag vet att sängen inte är bäddad, jag ska snart sova ändå så...

Superpanorama.jpg
Medlem sedan aug. 2003627 inlägg

Men Danny, hur försvarar du ditt innehav av en tjock-tv? :e

Jag lyckades fånga de extremt sällsynta lysmaskarna på bild, men de var rackarns snabba. ;)

2009-11-28_18-49-29_6772.jpg

Surfaren skrev:

Men Danny, hur försvarar du ditt innehav av en tjock-tv? :e

:) tittar inte så mycket på TV, så den där får duga tills jag flyttar. Då åker inte den med kan jag säga :) fast den är rätt bra, kanonljud.

Surfaren skrev:

Jag lyckades fånga de extremt sällsynta lysmaskarna på bild, men de var rackarns snabba. ;)

fräckt! påminner om bilden jag såg häromdagen, fotade såndär "robotslang" och det råkade bli felfokus :)

ofokuserad-robotslang.jpg
Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Fotade lite babbelfiskar och grejer på Aquaria!
Kidsen bara råkade komma in i bild precis när bilderna togs, men det blev rätt bra.

aquaria1.jpgaquaria2.jpgaquaria3.jpgaquaria4.jpgaquaria5.jpg
Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

muhehee!

aquaria6.jpgaquaria7.jpgaquaria8.jpg
Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

bassebhu skrev:

muhehee!

Söt! :)

snyggt basse! grymt kul att fota på akvarium, har aldrig fått nå vidare bilder dock, skulle behöva pröva igen :)

Första snön i Stockholm

...jo, den 10/10 hade de minsan snö i huvudstaden :e

Första snön i Stockholm 091010.jpgUngdomar på muren.jpg
262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)