webForumDet fria alternativet

Tappat lusten..

Fotografering

50 svar · 6 963 visningar · startad av jofawe · sida 3 av 3

Frågan, av jofawe

.. jag har kommit till den punkt i mitt fotograferande då jag bara står och stampar. Får inte till bilderna som jag vill, får massa strul med utrustningen och allt blir bara halvdant. Är det nån som har tips på hur fan jag ska ta mig ur det här?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Som av en händels fick jag denna länk idag:
http://nyheder.tdconline.dk/dagensfotos/
Men jag anser att var och en är ansvarig för att det man plåtar har en egen betydelse!
Kom ihåg att "ögonblicket kommer som en snigel, och försvinner som en blixt"

Medlem sedan mars 20062 194 inlägg

Att ögonblicket försvinner som en blixt kan vi ju alla skriva under på.

Jag har iallafall tagit beslutet att ha ett längre uppehåll med mitt klubbfotande, och satsa mer på seriösare foto.
Har även dragit igång ett projekt med en kompis där vi ska ha som mål att ha en coffeetablebook klar om ett år.

Så .. så kommer jag försöka lösa mitt problem iallafall..

Medlem sedan mars 2001363 inlägg

Hur man hittar inspiration igen beror väl mycket på varför man fotograferar.

För mig handlar det om att uttrycka sig - jag ser det som en del av bildskapande och kan växla till teckning när jag inte känner för att fotografera, eller strunta i det helt ett tag. Finns en psykolog (Rollo May) som jämför konstnärligt skapande med forskning, man hittar någon när man minsta anar det - skriker "eureka" i badet eller kommer på lösning på ett matteproblem på vägen hem från jobbet när man slutat försöka ;)

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Nu har jag inte läst svaren du fått, men jag har ett tips.

Lägg utrustningen åt sidan ett tag. Ta dina vanliga fotopromenader fast utan kameran. Vad ser du den här gången? Förmodligen har du kommit till en brytpunkt. Du har slutat att utvecklas men varför? Det är nu du måste göra något HELT ANNAT.

Man kan inte tvinga fram bra foton. Därför måste man inse att sånt här går i vågor. När du gått några rundor utan kameran kanske du ser saker som du inte lagt märke till tidigare. När du känner att du är redo för att ta med kameran igen gå då inte samma väg som du alltid gör. Du måste göra något helt nytt! Fota med någon du aldrig fotat med tidigare. Leta inspiration där du trodde den inte fanns. :)

Är själv lite i samma sits och experimenterar med motivationen. Gick en fem timmar lång fotopromenad i går och kände att det lossnade lite. Nya människor har kanske en sån effekt.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Zaiman skrev:

Jag tror på att ge sig själv en utmaning. Ge dig ett uppdrag att fota något du inte fotat tidigare och i uppdaget begränsa möjligheterna.

...

Begränsningen i uppdaget kan vara att jag bara får använda ett objektiv. Inget annat får tas med när du ger dig ut på uppdaget. Nu har du gett dig själv en utmaning att fixa bra bilder med begränsad utrustning. Och ett motiv som bryter det mönster du fotograferat tidigare.

Dammar av tråden och tänkte meddela att det blir ett race idag enligt teorin ovan. Nya makrot följer med, inget annat. Det här ska bli intressant. :)

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Dryden skrev:

Dammar av tråden och tänkte meddela att det blir ett race idag enligt teorin ovan. Nya makrot följer med, inget annat. Det här ska bli intressant. :)

(y)

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Såg också silfvers svar om att hitta nya fotobekantskaper, det tipset har helt gått mig förbi. Tack!

Vi vill naturligtvis se bildbevis ;)

Jag måste nog säga att min inspiration kom tillbaka.. faktiskt.
Det var nog en generell svacka i livet som orsakade min brist på intresse och syn.

Som en vän sa till mig häromdagen:
"Man ser gnistan i dina ögon igen!"

Så är det kanske?

Tänkte väcka denna tråden igen.

Jag vill bara säga att jag fått tillbaka min inspiration igen, även om min kamera är trasig och allt sånt som går emot mig.
Jag har kommit i kontakt med en modell som jag klickade med direkt, och vi har huuuur mycket som helst planerat nu :)
Plus att mitt fotojobb för tidningen Hilfe har hjälpt mig komma igång som fan, allt som behövs är tydligen bara att nån visar uppskattning för ens bilder! :D

Fotosöndag

Gammal tråd jag vet.. Men jag tänker ändå tipsa om Fotosöndag.se. Ett fantastiskt enkelt sätt att få inspiration och samtidigt få sig en utmaning.

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)