webForumDet fria alternativet

Lämna in D70 på rengöring.

Fotografering

3 svar · 657 visningar · startad av Melitta

Medlem sedan sep. 2003448 inlägg
Frågan#1

Har en Nikon D70 som jag fick av min bror för nått år sedan.
Kameran har ju några år på nacken och planerna på en d300 eller liknande finns ju där, men är det värt att lämna in D70 för en rengöring, vad kostar det och vad gör dom med kameran? Eller ska man låta det vara och spara pengarna till d300?

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Om vi vänder på frågan, vad är det som gör att du vill lämna in den på rengöring?

Medlem sedan sep. 2003448 inlägg

Ja det har ju krupit in lite damm här och där och den känns ju inte helt fräsch att hålla i..
Vad gör dom på rengöring? är det bara censor och vyfinnaren eller gör dom rent dom utvändigt också?

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Liiiite sent svar :)

På utsidan kan du ju torka rent med en fuktig trasa. Är det mycket skit så ta en liten målarpensel eller liknande och borsta rent först.

"Vyfinnaren" antar jag att du menar sökaren som du tittar i. Pensel, tops, trasa med fönsterputs.

Censorn ser du lättast om den behövs göras ren om du tar en bil mot en jämnfärgad yta, ex. himlen, med liten bländare. (stort tal) Har du damm på sensorn så syns det då. Blås rent med en blåsbälg, finns speciella för ändamålet. Funktion för att öppna slutaren finns att hitta i manualen. Håll kameran med "objektivhålet" neråt och blås, utan att vidröra censorn. Var i en dammfri miljö när du gör det. Våtsvabbning finns oxå men det vet jag inte om jag själv skulle ge mig på..

Mattskivan kan oxå vara smutsig och det visar sig om du ser smuts i bilden/sökaren (smuts som inte sitter på själva sökaren) men det inte kommer inte med på bilden. Blåses bort eller tas bort med speciell pensel.

Mattskivans smuts kan du strunta i om det inte är mycket och du är rädd att det skall hamna på censorn.

279 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
143 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
144 ms — ändringar (db)