När jag senast blev bestulen på min kamerautrustning, sa jag, aldrig mer en kamerautrustning! :(
Nu när jag se hur ett av barnbarnen hanterar bilder så är min fråga.
Vad köper jag till henne? Hon är en älva, ja även elva år. :h
Om jag själv skall skaffa en, vad blir det då?
§jrNi som känner mig vet att endast det bästa är gott nock.! §e
Finns det kameror i närheten? Eller rättare, finns det objektiv... Att kunna låna objektiv kan ju vara bra och då är det lämpligt att det är samma märke. :)
Annars kan väl en Nikon D40/D60 vara en bra början. Små kamerahus som gör vad de skall.
Slå mig inte nu...
Är det inte så att det bara fungerar med vissa Nikonobjektiv till D40? Något med fokusmotorn som saknas i kameran om jag inte minns fel. Det kan ju begränsa begagnatutbudet på objektiv en del.
Det hade gjort att jag valt en annan kamera.
Nikon har väl andra modeller som inte har det "problemet"?
Om jag skall vara lite elak så borde man isf inte äga en Canon eftersom de har bytt bajonettfattning vilket gör att man inte ens får på ett gammlat objektiv.. ;)
Visst är det så att man inte får autofocus med gamla objektiv utan egen motor. Detta kan ju inte vara något stort problem idag eftersom det finns nya prisvärda objektiv med inbyggd motor. Att köpa en betydligt dyrare (och större, det är ju ett barn som skall ha den) kamera för att ev kunna köpa ett billigt begagnat objektiv till den känns lite bakvänt.
Det är ju smiles på båda sidor om den meningen så jag vet inte hur allvarligt det är menat. 25000:- för kameran (lägg till några tusen för att få ett objektiv) låter saftigt till en 11-åring.
En 5D brukar dessutom vara för stor för de flesta 11-åriga flickhänder.
Pratade nyss med hennes mamma och fick reda på att en Nikon D40 var det som fanns i sinnet när det skramlade i spargrisen. ;-)
Det kommer säkert många möjligheter och tillfällen till att byta upp sig säger Lasp.
Hjärtligt tack för responsen.
Återkommer med några fler bilder när det är dags.
Det är ju smiles på båda sidor om den meningen så jag vet inte hur allvarligt det är menat. 25000:- för kameran (lägg till några tusen för att få ett objektiv) låter saftigt till en 11-åring.
En 5D brukar dessutom vara för stor för de flesta 11-åriga flickhänder.
Jag svarade på vad jag tycker skulle passa Lasp. Vad en 11-åring vill ha eller vilket som är lämplig prisklass i det fallet har jag ingen aning om. Jag skulle dock absolut inte köpt det bästa till en 11-åring ;)
Ni har så rätt så.
Det var nog två enheter som min fråga gällde. Nu är det klart för Therese.
Men även jag är ju, trots en proffstillvaro, väldigt lite erfarenheter av det digitala.
Att köpa utrustning utan att ha testat det hela kommer nog inte på fråga.
Så det blir kanske läge att konsultera några av våra proffs här på wF ;-)