Jag går i lite ny-glugg-tankar och har fastnat på den nöten. Jag har möjlighet att få fotopass till diket på konserter och är sugen på att testa det lite mer än med kitgluggen (som gav ett ganska tragiskt resultat), vad funkar bäst då?
Ljuset ändras hela tiden och artister som studsar omkring (om det inte är något lugnare givetvis), då väl borde kortare slutartid vara att föredra framför längre (men stadigare :e) tider?
Eller? :)
Sen ska det ju givetvis helst funka till all annan användning också, som plåta syrrans yrväder till treåring, en och annan utsikt osv.
VR hjälper bara för dina egna rörelser så det stämmer bra att det är kortare slutartider som gäller när artisterna studsar omkring. 50mm f1,8 eller 35mm f1,8 är två bra ljusstarka objektiv, vilket som passar bäst är väl en smaksak. 35mm motsvarar ett "normalobjektiv" och 50mm ger ett kort tele. Kolla på ditt kitobjektiv vilken brännvidd som känns bäst. 50mm är billigast.
Ja, i ett sådant läge är korta slutartider att föredra. Därför bör du bränna krut på hög ljusstyrka snarare än bildstabilisering, även om det senare också kan vara behändigt att ha. Ju längre brännvidd du använder, desto mer intressant blir bildstabilisering för att motverka skakningsoskärpa.
Kanske skulle någon av Nikons ljusstarka och rätt billiga fasta gluggar passa? Tänker främst på AF 50/1,8 eller 50/1,4, men också 85/1,8 och 35/2,0.
Damnit, skulle givetvis påpekat att jag har ett 50/1,8 redan... ;)
Jag är väl mer inne på zoom hellre än fast, känns lite mer allround än att ha ett gäng fasta att skifta mellan hela tiden. SÅ kul är det inte att stå i diket och fippla med väskan. :e
Just den Sigman har jag suttit och läst om på Prisjakt, men vad betyder HSM som finns på ena modellen?
Jag tror att HSM betyder High Speed Motor. Alltså snabb fokusering.
Sigma har släppt med en ny version av sin populära normalzoom 24-70/2,8. Största skillnaden är att denna fått tyst autofokusmotor (HSM), förbättrade optiska egenskaper, 2 cm kortare närgräns och är mindre i storlek.