Finns det något sätt att ställla om en Canon A570 så att bildnumeringen börjar från ett högre tal än noll??
Har alla tidigare bilder numrerade från start t.ex IMG_001, IMG_002 o.s.v..... men sen var kameran in på nollställning efter 650 bilder och började om på IMG_001 igen.
Alltså, kan man lägga in ett "förvärde" på 650 nummer så att den fortsätter på IMG_651 så jag slipper dubbletter på filnamnen, jättestörigt x(
Hoppas nån kan hjälpa mig :D
Kan ju iofs ta 650 nonsensbilder för att komma upp till samma numrering igen fasst det känns ju lite "knäppt" :p :p :p
Testa att ta en bild som vanligt först.
Kolla i exif vad den verkligen skall ha för nummer så att din kamera ger dig info om hur många bilder som den faktiskt har tagit.
Flytta över minneskortet till en dator.
Döp om den bilden som du har på minneskortet till rätt nummer.
Sätt tillbaka minneskortet i kameran igen.
Så fungerar det att göra på andra modeller vet jag så det kan vara värt att testa.
Ett alternativ är att använda ett program som t.ex. The Rename för att ge bilderna vettigare namn. Själv brukar jag köra med <datum>_<tid>_<räknare>.jpg. Räknaren är med för att lösa problemet med två bilder på samma sekund.
Det funkar i Vista också, men jag har för mig att det var lite besvärligt att installera. Finns säkert nyare program, men det här har funkat bra för mig i flera år.
Ett alternativ är att använda ett program som t.ex. The Rename för att ge bilderna vettigare namn. Själv brukar jag köra med <datum>_<tid>_<räknare>.jpg. Räknaren är med för att lösa problemet med två bilder på samma sekund.
Det funkar i Vista också, men jag har för mig att det var lite besvärligt att installera. Finns säkert nyare program, men det här har funkat bra för mig i flera år.
Tack för tipset! Precis vad jag behövde :birp(y)
265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2