webForumDet fria alternativet

Bakgrundsstativ, billig hemmagjord lösning?

Fotografering

14 svar · 2 653 visningar · startad av Sico

Medlem sedan maj 20002 597 inlägg
Frågan#1

Jag har tänkt mig 2st träreglar som sitter mellan tak och golv med hål där stången träs igenom för bakgrundsupphängningen. Frågan är bara hur jag får regelarna att pressas fast mellan taket och golvet då den ej kommer stå mot någon vägg. Vill nämligen undvika att göra några hål i väggar/tak där jag vill placera bakgrunden.

Hur kan min lösning se ut :q

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Bauhaus och jula brukar väl ha billiga stämp som du kan använda.

Medlem sedan mars 2007845 inlägg

Se till att reglarna är ett par millimeter längre än avståndet mellan golv och tak och slå dit dom med en kraftig hammare. Fast då kanske du ska ha en bräda i var ände för att undvika märken (om du bryr dig om den detaljen).

Nicrosoft skrev:

Bauhaus och jula brukar väl ha billiga stämp som du kan använda.

Vad menar du med stämp?
Själv tänkt att kanske göra en lösning likt ett justerbart bord. En gängad skruv med fot. Dock lite arbete antar jag... Hmm.

drew skrev:

Se till att reglarna är ett par millimeter längre än avståndet mellan golv och tak och slå dit dom med en kraftig hammare. Fast då kanske du ska ha en bräda i var ände för att undvika märken (om du bryr dig om den detaljen).

Jag har haft denna lösning i bakhuvudet. Det slits ju dock då jag tänkt demontera reglarna när dom ej ska användas. Men jag kan ju bara skaffa tjockare skyddsbrädor om det skulle bli ostadigt.

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Sico skrev:

Vad menar du med stämp?
Själv tänkt att kanske göra en lösning likt ett justerbart bord. En gängad skruv med fot. Dock lite arbete antar jag... Hmm.

Det är i princip en stämp. Stämpar brukar man t.ex. använda för att växla av när man sågar upp väggar.

Medlem sedan mars 2007845 inlägg

Massa stämpar i bilden nederst. Ungefär som justerbara reglar. Minimalt slitage på övriga bitar också.

Det finns gods-stöttor för lastbilar som fungerar ungefär likadant. Med snabb-spänning. http://www.fredelius.se/sv_gods.htm Det är väl ingen direkt vikt och belastningen är rakt ner så dom skulle funka. Finns i olika längder.

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Borde man inte kunna använda en duschdraperistång?
En sån teleskop aktig som man drar ut mot väggarna och sen låser.
Sen kan man ju ha en kanal längst ner i duken där man trär in en rundstång som tyngd så den hänger slätt.

Bara en tanke...

En funktion likt en stämp är ju vad jag är ute efter, dock så billig lösning som möjligt. Det är ju bara någon cm det handlar om då jag kan göra reglarna i så lång längd som möjligt.
Jag hittar inget liknande på jula eller bauhaus hemsidor, får ta och kila dit idag.

Pedda: Smart, men blir svårt då jag även ska använda mig av pappersbakgrund.

Medlem sedan aug. 20011 946 inlägg

Kanske är för dyrt men jag tror det kommer bli mycket smidigare än att fippla med träreglar. http://kaffebrus.com/bakgrundsstativset-172.html

Kommer jag bara på en bra lösning att få reglarna stabila utan att behöva skruva eller dylikt så kommer det vara minst lika smidigt som en uppsättning på stativ, och även inte kosta många kronor. Har för övrigt ingen plats just nu för stativfötterna. När jag hittar ett annat utrymme skall en mer proffsig lösning annordnas.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

några sort skruvbara ben som man skruva mot taket/golvet!? ungefär som på byggställning fast lite snällare modell :)

Jag kanske kan borra ett hål på ena kortsidan av regeln. Sedan skruva fast en metallskiva med hål som har en fastsvetsad mutter över hålet. Sedan fixa en gängad pinne med fastmonterad hatt som jag vadderat för att skydda govet/taket. Då borde jag få en funktion likt ett justerbart kontorskrivbord. Hmmm.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

det låter ungefär som jag menade... :)

Medlem sedan nov. 2003266 inlägg

Sico skrev:

Jag kanske kan borra ett hål på ena kortsidan av regeln. Sedan skruva fast en metallskiva med hål som har en fastsvetsad mutter över hålet. Sedan fixa en gängad pinne med fastmonterad hatt som jag vadderat för att skydda govet/taket. Då borde jag få en funktion likt ett justerbart kontorskrivbord. Hmmm.

Borde funka med en fransk skruv i änden på reglen, då slipper du svetsa.

Det blev en annan lösning som kostade mig hela 25kr :e
Trävirket fixade jag gratis. Disktrasorna viker jag då höjden mellan tak och golv varierar lite på ställen. Jag köpte 2st 90graders vinkelslag(?) och böjde till så att det blev lätt att på lägga bomen från ovan.
Det tog mig 1min att ställa upp allt.

DSC03487.JPGDSC03489.JPGDSC03490.JPGDSC03491.JPG
264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)