Jag smider planer att skaffa en digital systemkamera och kikade först på Canon EOS 450D och Nikon D80 som kostar nästan lika mycket (runt 7000kr med kitobjektiv).
De flesta efterforskningarna som jag har gjort pekar på att D80 är ett bättre val än EOS 450D och samma svar fick jag i en fotoaffär som jag besökte idag, men då fick jag veta att D80 kommer att ersättas av D90 vilken dag som helst. Den verkar dock kosta uppemot 11000kr.
Där går smärtgränsen, men vad tror ni om just Nikon D90? Vad är alternativen i samma prisklass?
D90 finns redan att köpa och går att få för under 9000 kr exkl. objektiv. Å andra sidan finns D80 för under 5000 kr exkl. objektiv, så egentligen är det väl tveksamt om D90:s fördelar är värda 4000 kr.
En bit ned på första sidan av detta test finns en tabell där D80 och D90 jämförs. Den viktigaste skillnadern är – förutom sensorn – skärmen (också samma som D300) som är betydligt bättre än den på D80.
Jag har bara använt Nikon D80 och den känns bra i handen och har fin inställningshantering, men skärmen störde jag mig mycket på. Just bruset när man plåtar i mörkt ljus har många klagat på, men det är alltså bättre i D90:n.
Jag hittade den för 10500kr med "18-105mm Lens Kit". Är det bara dumt eller är det tillräckligt för att börja lära mig? Har inte riktigt budget till dyrare objektiv redan nu.
För 7000kr så stod det mellan D80 och EOS 450D, men för 11000 så får man då en D90 eller en EOS 50D. Jag tror jag satsar på den lite dyrare. (Jag snackar med kitobjektiv)
Jag har själv precis uppdaterat från D80 till D90 och är kanonnöjd! Mycket bättre brusegenskaper!
Alternativet för mig var D300 men efter en jämförelse mellan den och D90 så kom jag fram till att det för mig inte var värt dom extra pengarna för att köpa en D300.
Fick mitt D90-hus för strax under 9000.
Jag hade valt en ljusstarkade glugg istället för kitobjektivet. En begagnad Tamron 17-50 t ex hittar du för 2500-3000 kr.
Det verkar bli en D90, men med eller utan kitobjektivet är frågan?!
Vad finns det för alternativ? Min tanke var att max lägga 12 000 inkl. minneskort och väska, så det kanske inte finns så många alternativ?
D90 + begagnad Tamron 17-50/2.8 får du för din budget. Även om du tar kitobjektivet så kommer du med största sannolikhet att vilja byta upp dig till en ljusstarkare normalzoom relativt snart...
"Om du står i valet mellan en Nikon och en Canon köp den du tycker är bäst. Men tänk på vilket märke dina vänner har, har ni samma märke kan ni låna objektiv av varandra."
Tradera har ett betygsystem så om en person har många positiva omdömen kan man ju känna sig lite tryggare iaf. Men jag skulle nog inte handla något så dyrt från privatpersoner (och absolut inte förskottsbetala), i synnerhet om priserna som i detta fall knappt är lägre än nypris.
Tamron 17-50/2,8 brukar vad jag sett gå för ca 2500 kr. Annars finns också Sigma 18-50/2,8 i ungefär samma prisklass.
Förutom Blocket och Tradera kan det vara värt att ta en titt här eller här. Ett ytterligare alternativ kan vara att privatimportera ett nytt objektiv, fast min erfarenhet är att prisskillnaden mot Sverige ofta är ganska liten när det gäller lite billigare objektiv. Beställer man från ett land utanför EU (USA och Hongkong brukar vara billigast) får man dock räkna med tull och svensk moms samt eventuellt strul med garanti.
En sån här rackare... är det ett företag eller privatperson som säljer? Eftersom det utlovas garanti och grejer. Får man även momskvitto då? Hittar ingen närmare beskrivning om vad det rör sig om.
Användaren "Extraprylar" är samma person som "Daniel Andersson". Gör en sökning på namnet på t ex fotosidan.se så hittar du lite mer info. Finns även ett annat namn med samma personer "Elektronikshop".
Användaren "Extraprylar" är samma person som "Daniel Andersson". Gör en sökning på namnet på t ex fotosidan.se så hittar du lite mer info. Finns även ett annat namn med samma personer "Elektronikshop".
Till och med jag som inte speciellt ofta huserar på Tradera och liknande siter har hört talas om den där kufen. Bort, bort!
Vad bör jag ha för minneskort?
Jag har kollat på ett sandisk extreme III 8GB sdhc. Är det ett bra val och vilken butik i stockholm säljer det till vettigt pris i så fall?