Jag har ett litet problem som jag gissar är olösligt, men ändå chansar och drar iväg en fråga om. Det handlar om ett gäng bilder från min digitalkamera, som blivit korrupta vid överföringen till datorn. Jag har varit med om att det blivit strul förr, så numera kopierar jag alltid bara bilderna från minneskortet innan jag vet säkert att allt funkat. Jag klipper alltså inte ut/flyttar dem, utan behåller dem på kortet.
Den här gången hade jag oturen att kamerans batteri dog mitt under överföringen, och därför var en del av korten omöjliga att få upp på datorn (några går inte ens att öppna i förhandsgranskningen eller annat bildprogram, några finns liksom toppen av kortet med på). Jaja, tänkte jag, jag har ju allt kvar i kameran/på minneskortet. Sagt och gjort, jag gjorde om överföringen. Men icke sa Nicke. Det var precis likadant, med exakt samma kort.
Kan filer/bilder på ett minneskort sabbas även om de bara kopieras när exempelvis kameran dör för att batteriet tar slut?
Filerna är i datamängd precis så stora som de borde vara, och i mappvyn "miniatyrer" finns hela korten med, men när jag sedan ska öppna dem, då skiter det sig.
Finns det någon bot? Eller är det bara att ge upp?
Tack på förhand!