ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inläggriktigt nice! Trevligt med filmfunktion, det kan ju vara nåt man saknar med SLR
BireMedlem sedan dec. 199919 074 inläggMycket intressant kamera det där.!
24 000:- var ju ett pris som gör att jag tvingas fundera nån vecka innan jag slår till, eller så skiter jag i den & kör på en mer slit & släng-kamera i form av 50D.
Men fullformat lockar....
JjofaweMedlem sedan mars 20062 194 inlägg är det manuell fokus på den när man filmar?
varför bara 9 fokuspunkter?
verkar som en bra kamera.. full hd är ju häftigt :)
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inläggden har 9 fokuspunkter, med 9 hjälp-fokuspunkter :) så jag antar att det är 9 till mellan de som man själv kan använda, typ...
CcolioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg
PhorpherMedlem sedan feb. 20002 300 inlägg
colione skrev:
Wow.
http://www.usa.canon.com/dlc/controller?act=GetArticleAct&articleID=2086
(Filmad med den kameran, utan efterbehandling.)
Mmm.. Det ger mig inga habegär alls... :P
BireMedlem sedan dec. 199919 074 inlägg
colione skrev:
Wow.
http://www.usa.canon.com/dlc/controller?act=GetArticleAct&articleID=2086
(Filmad med den kameran, utan efterbehandling.)
Ja, det där avgjorde väl saken med besked skulle man kunna säga.. ;)
Men, kolla lite vad de använt för gluggar till den produktionen innan ni ropar hej, det blir en nätt liten merkostnad om ni räknar med att kunna göra liknande klipp med 5D II + enbart ex en 16-35:a ;)
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inläggDen gamla 5D'n behöver ju extra bra gluggar om man vill få ut all bildkvalitet som går att få (dvs mycket). Så det lär väl vara liknande med MkII'an, men om man inte har bra gluggar lär man väl få tillräckligt bra bilder ändå. Det handlar bara om var man vill lägga ribban tror jag. OS-final eller SM-slutspel?
BireMedlem sedan dec. 199919 074 inläggJo, det krävs dessutom en bra fotograf..
ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg
Bire skrev:
Då var den beställd! :)
:bla Skulle jag inte vilja ha :moose
legisMedlem sedan juli 20044 453 inläggFör att återuppliva en gammal tråd. Enormt bra bild i detta filmklipp, inte minst med tanke på ljussättningen i omgivningen. Världens näst största akvarie btw.
http://vimeo.com/5606758
Microsofts kommande korta reklamfilmer för Win7 är också fotade med denna kamera:
http://www.istartedsomething.com/20090907/a-taste-windows-7-advertising-to-come/
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inläggDet blir nog ny systemare för mig i vinter någon gång och då är ju frågan hur den här varianten står sig i förhållande till en "vanlig" filmkamera/handycam. Av de filmer man sett så verkar den ju helt sanslöst bra. Det jag egentligen vill komma fram till och få svar på är om den är fullgod även om man ska filma helt enkelt, eller om funktionen mest finns där för "nöjes" skull. Ni som använt den ett tag borde ju veta. :)
Primärt ska jag fota stillbild, men ibland lockar det ju med rörligt också men inte tillräckligt mycket för att jag ska gå och lägga massa pesetas på en separat handy. Där ligger nog min poäng tror jag. Tappar jag några möjligheter med rörliga bilder i systemkameran jämfört med en filmkamera?
bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inläggDet är för mycket pengar för mig, men jag blev tipsad att köpa mark II framför en videokamera i samma prisklass av en kille som jobbar med film. Den största nackdelen är väl att den inte känns som en videokamera att jobba med och stativ är nästan ett måste, speciellt med telegluggar såklart. Jag har filmat mycket med canons xlh1 och jag kan inte tänka mig hur det ska gå lika bekvämt att göra åkningar, zoomningar och ställa fokus och andra inställningar.
Jag har ju D90:n och det mesta som inte har stativ är oftast obrukbart om det inte är ren dokumentation. Den har dessutom inte autofokus, möjlighet att ställa slutare/bländare, är inte fullformat/full HD, bara monoljud och kan endast filma 720 i 5 min och stänger av sig själv om den överhettas. Den reagerar endast på ISO-inställning och man kan gå steg upp och ned. Man bör också låsa exponeringen när den har hittats. Tog mig nån vecka innan jag hittade den funktionen. Finns inget fulare än när exponeringen ändras för att nån går förbi i bild eller man gör en åkning över ett fönster eller liknande.
Mark II kanske också har någon gräns på hur länge man kan filma åt gången?! Kan vara viktigt att väga in beroende på vad man ska göra.
Den stora fördelen är väl just möjligheten att byta gluggar, tar lite plats och får väl sägas vara prisvärd. Sedan går det som bevisats av filmerna att göra extremt bra grejer, men som jag har upplevt det har det varit mycket problem med skakningar. Han var iofs i en helikopter i Canonfilmen, men inte ens dom hade lyckats med åkningar utan skak.
Du behöver absolut ingen handy om du köper mark II.
e/ jag bör tillägga att det såklart är svårt att få mjuka rörelser även med videokameror för hand, men de är mer utformade för att just filma och tycker jag oftast har mjukare (auto)zoom/fokus-hjul.
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inläggMen om man ska köra en zoom eller dylikt krävs det ju att objektivet i sig är välsmort som en oljad banan för att det ska flyta fint.
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg
PotetaMedlem sedan maj 20053 909 inläggGah, nyss hemkommen med en Canon 7D märker jag att det nya batteriet är urladdat helt... Gissa om jag sitter och hoppar i stolen och väntar på att det ska laddas! (y)