:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg Hur klarar en ordinär systemkamera med ordinärt objektiv ett ordinärt regn egentligen? ;)
Jag ska plåta på det här go08-jippot i Stockholm på fredag och väderutsikterna ser minst sagt blöta ut...
Tre låtar i diket och sen in under närmsta skydd är det som gäller, inga längret stunder i blötan alltså, men ändå.
Tankar, tips, tricks?
SicoMedlem sedan maj 20002 597 inlägg Gör ett hål i botten på en plastpåse och trä gluggen genom där och lås fast påsen med motljusskyddet så har du ett enkelt billigt skydd för din utrustning. Funkar bra såvida det inte är ett riktigt oväder.
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg FYI: Det var en snubbe på pumpstocksfestivalen i lördags som gick runt och fotade med en 400D med kitglugg, i spöregn. Han hade den inte ute i regnet mer än nödvändigt iofs, men det blev ju ändå en del, så, den verkar tåla lite lagom regn ändå :)
Hade jag varit elak så hade jag nämnt att en D200 och D300 klarar ösregn bra :) Men nu är jag ju inte elak..
En fryspåse myodell större som du stoppar in kameran i med objektivet före, gör hål för linsen och sätt ett gummiband runt. Då har du ett bra skydd.
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg
Nicrosoft skrev:
Hade jag varit elak så hade jag nämnt att en D200 och D300 klarar ösregn bra :) Men nu är jag ju inte elak..
Jotack det fick jag testat i lördags efter fyra timmar ute i mestadels ösregn men det var lite kul att testa det med faktiskt.
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg hehe... jo, det är skitbra med kamera som tål regn. Det gör min E-3'a också, blir den skitig är det bara att sätta på vattnet och spola av den, det gäller vissa gluggar också.
Tips: Kanske inte något smidigt alternativ, men om du har en fast plats och inte springer runt så mycket så kan man rigga ett paraply och sitta och kura under. Var några som gjorde det på festivalen i helgen, några bredvid t ex som satt och filmade under paraply :)
jofaweMedlem sedan mars 20062 194 inlägg istället för att rigga paraply, utnttja en vän som kan slava och hålla det (alt. reflexskärm osv osv)
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg Nja, nu snackar vi ett dike, dvs mellan scen och kravallstaket på en konsert. Vanligtvis får vi vara där under de tre första låtarna, sen blir vi utkörda. Skulle jag släpa med paraply och grejor skulle jag åka ut innan jag fått av linsskyddet... :e
SirP's länk var ju fiffig, men surt att Scandinavian inte har några hemma i Stockholm. :l
Göra hål i en Icakasse... Tja, det lär ju se lite vansinnigt ut, men funkar det så... ;)