webForumDet fria alternativet

Kamerabrus eller döda pixlar?

Fotografering

16 svar · 1 424 visningar · startad av Dryden

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Frågan#1

OBS, högupplöstbild!
Den här displaybilden tillhör en Nokia 5310 XpressMusic, i kameraläget. Jag har fotograferat displayen i mörker inför en reklamation, som nu avslagits två gånger. Jag hävdar döda pixlar, Nokia hävdar kamerabrus.

Vad hävdar ni?

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Tycker det känns som döda pixlar. Ta flera mörka foton och se om de är på samma ställe så blir det ingen tvekan.

Vad händer då, om du får igenom det, byts telefonen på garanti?

Om reklamationen går igenom bör de sända mig en ny telefon. Fast det här caset har mer nått en prestigestatus, telefonen i sig skiter jag faktiskt i (den är inte min). :p ;)

Varje gång vi har testat "manuellt" (dvs, hålla handen framför linsen) så har pixlarna också dykt upp, på samma ställe.

Medlem sedan okt. 20031 000 inlägg

Eftersom det är röda, gröna och blåa prickar så borde det väl således vara döda pixlar?
Kamerabrus får väl andra konstiga färger, om dom ens är färgade :)

Fota nåt vitt och ljust och kolla prickarna igen, då borde väl färgerna synas tydligt där med om det är döda pixlar.

Det är det som är så skumt - pixlarna syns bara i totalt mörker (vilket då borde göra problemet minimalt, men pixlarna finns där trots allt).

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Det är definitivt inte döda pixlar, utan "stuck pixels".

Om det var kamerabrus skulle ju inte samma pixlar alltid ha samma färg.

Då är ju frågan om de ska godkänna reklamationen för "stuck pixels".

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Många tillverkare har en pixelpolicy gällande hur många felaktiga pixlar en panel/sensor får ha utan garantiåtgärd från deras sida. Kan ju hända att Nokia har något liknande för sina kamerasensorer?

Med tanke på den usla kvalitet samtliga kameramobiler trots allt har skulle jag bli förvånad om en eventuell policy av detta slag skulle vara särskilt generös. Dvs. du får nog räkna med fler felaktiga pixlar på en mobilkamera jämfört med en seriösare kamera.

Med tanke på hur Nokia hanterar fel och reklamationer av mindre art än det här så tycker jag det är märkligt att de avslagit den här reklamationen två gånger, med hänvisning till att det är "kamerabrus", som de inte ens vet vad det är.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Om du vill bevisa att det är döda pixlar ska du skapa en absolut svart bild i Photoshop eller Paint och öppna i mobilen. Om pixlarna är färgade så är det definitivt ett fall av döda pixlar. (Eller tvärtom: Överför bilden till datorn eller zooma in. Om du ser pixlarna inzoomade så är det definitivt kamerabrus)

Kamerabrus kommer från orenheter i CCD-cellen som gör att vissa pixlar/områden blir ljusare eller mörkare. I normalt ljus märks det inte, men om du fotar en bild i mörker kommer mjukvaran kompensera för fullt genom att dra upp kontrasten till max. Eftersom det du fotar är svart betyder det att kamerabruset får maximal genomslagskraft, vilket du upplever som uniformt döda pixlar. (Och på ett sätt är det ju så eftersom orenheter i CCD-cellen är en CCD-cellens motsvarighet till döda pixlar, även om pixlarna inte är lika döda.)
En sak till som pekar mot kamerabrus är att det verkar som att prickarna är olika stora, vissa sträcker sig över två pixlar, medan vissa är ganska svaga och täcker så att säga inte ens en pixel.

Tack för alla svar.
Jag fick idag ett mer utförligt svar från Nokia själva. Tänk om de kommit med riktiga förklaringar från början, så hade jag sluppit lacka ur på dem. :e ;)

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Och den var?

ja, vad var det??? Vill också veta

Förklaringen var liknande den nikro gav ovan.

okej. Så de hade en bra förklaring till deras argument att det var bara brus och du har lagt ner caset. Vad säger du själv då? Tror du det är brus eller döda pixlar? Om det går att manuellt ställa ISO'n på telefonen går det ju att bevisa ganska bra om man fotar en svart bild i bra ljus väl?

Jag har lagt ner caset ja, det är överspelat för min del och ärligt talat bryr jag mig inte nämnvärt om det. Det finns andra saker att hugga tag i istället. :)

ok, ja är det bara en telefon så är det ju inte så noga, det blir inge vidare foton ändå :)

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)