webForumDet fria alternativet

Nikon D80 - Bugg eller trasigt batteri?

Fotografering

11 svar · 833 visningar · startad av MickeA.com

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg
Frågan#1

Hej,

Jag har en Nikon D80.
Har inte använt kameran på ca. ett halvår nu, men laddade batteriet i förra veckan för att jag skulle fota lite.

Upptäckte en konstig sak, trots att batteriet är fullt laddat (har suttit igång över natten) så visar kameran en stapel på batteristatus.

Vad kan det här bero på?
Tänkte att det kanske var en bugg, så jag har försökt uppdatera firmware till 1.5, men när jag ska sätta igång uppdateringen får jag meddelandet "Inte tillräckligt batteri - kan inte uppgradera firmware".

Skulle kanske gissa på att batteriet har tagit stryk och helt enkelt gått sönder eftersom jag inte använt kameran / laddat batteriet på ett tag.

Eller beror det på något annat?
Någon som upplevt samma sak?

Tack!

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Har du möjlighet att prova med ett annat batteri? Min gissning är att batteriet varit urladdat när du la det ifrån dig och nu har tappat all laddning och därför inte tar emot laddning nu.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Hur ser det ut i Setupmenyn - Batteriinformation?

Nicrosoft skrev:

Har du möjlighet att prova med ett annat batteri?

Nja, inte just nu, den enda jag känner med likadan kamera är i Filippinerna just nu.

:stefan: skrev:

Hur ser det ut i Setupmenyn - Batteriinformation?

Batt.mät:      11%
Bildräkn.:      0
Laddning (0~4): 0
Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Om det står bildräkning noll så har den verkligen tappat minnet totalt, men laddning 0 ska ju vara bra, det är ju på "rätt" sida skalan så att säga. Skumt.

Jag har ju en likadan, men dessvärre åker jag till Borlänge om två timmar, även om jag ska hämta en polare vid Skanstull först... ;)

Trist, ett nytt batteri går på 650:- på Scandinavian Photo. Känns ännu sämre när det är ens egen dumhet som orsakat det här.

Men men, det blir väl till att köpa ett nytt batteri iaf.

Tack för era svar!

...kan ju tillägga att det går att ta bilder, tog ~220 bilder i helgen, utan problem.

Medlem sedan mars 20062 194 inlägg

du har inget batterigrepp på?
Min kan fjolla ur ibland och visa dåligt batteri trots att jag har två fullladdade i, då är det bara att skruva åt greppet lite så funkar det igen.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Till D80 kan du ju köpa ett piratbatteri på ex. kaffebrus.

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Jag köpte ett pirat till min gamla Canon 350D på Kaffebrus, funkar minst lika bra som ett original.

Jo, har varit inne på ett pirat, men dom jag hittat är på färre milliampere timmar än original batteriet, vilket innebär att det inte håller lika länge.

Men men, kan man köpa ett för 250:- ist. för 650:- så kanske det är värt att ha något sämre batteri.

Medlem sedan mars 20062 194 inlägg

du kan ju köpa 2 st så gör det inget å du är ändå inte uppe i originalbatteriets kostnad

283 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
148 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)