webForumDet fria alternativet

Inställningar för att plåta på konsert?

Fotografering

10 svar · 1 066 visningar · startad av :stefan:

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg
Frågan#1

Jag ska till Norrköping i morron på en klubbspelning och fick nyss reda på att det är okej för oss att ta med kamera och plåta loss lite, men givetvis utan blixt.

Okej, jag har inte haft i närheten av den tid jag velat ha för att grotta runt i inställningarna på kameran och/eller damma av mina gamla kunskaper om bländare, iso osv. Så vad höftar jag till med för bästa resultat? Det ultimata vore att ha en inställning som funkar till allt med avseende på vitbalans, iso med mera. Autoläget går ju bort iom blixtförbudet, så nåt måste jag hitta på. ;)

Nikon D80 med kitgluggen 18-135, 3,5-5,6.

Konserten är Idde&Anna, dvs en skapligt lugn sak. Inga eldsflammor att ta hänsyn till alltså. :e

/red
Eventuellt kan jag låna ett objektiv med bättre ljusstyrka, vad kompenserar man med då i kameran?

Medlem sedan juni 20003 169 inlägg

Bländarprioritet. Minsta möjliga bländare. Så högt ISO-värde som möjligt utan att få för mycket brus.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

:stefan: skrev:

Nikon D80 med kitgluggen 18-135, 3,5-5,6.

/red
Eventuellt kan jag låna ett objektiv med bättre ljusstyrka, vad kompenserar man med då i kameran?

Med tanke på att just 18-135 är ett av de sämre av kitobjektiven så skulle jag skarpt rekommendera dig att låna det ljusstarkare objektivet ja. Upp med ISO så högt det går utan att det blir brus, vet dock inte vad D80 klarar men den borde fixa iaf upp emot 1600 tycker jag med ett bra objektiv om det behövs.

Och du behöver inte kompensera med någon inställning i kameran bara för att du väljer ett ljusstarkare objektiv. Det gör den själv genom att minska slutartiden och ge dig skarpare bilder.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Men alltså. Du kan ju köra auto-läge och stänga av blixten, om du nu vill köra auto:

"In Auto / Vari-Program mode:
• Auto flash
• Auto with red-eye reduction
• Flash off "

källa

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Wiberg skrev:

Bländarprioritet. Minsta möjliga bländare. Så högt ISO-värde som möjligt utan att få för mycket brus.

Wiberg menar största möjliga bländare, det krångliga är att det ska ställas in på det minsta/lägsta värdet som objektivet klarar.
På min Canon vrider man ratten till Av och ställer in ett så lågt värde som bara går. Lågt värde=stor bländare.

SirPeter: Eventuellt kan jag låna ett, vet inte ens om det är ett fast eller inte, men inget är säkert.

Danny skrev:

Men alltså. Du kan ju köra auto-läge och stänga av blixten, om du nu vill köra auto:

"In Auto / Vari-Program mode:
• Auto flash
• Auto with red-eye reduction
• Flash off "

källa

Sweet, det ska testas iaf. Bra översikt det där, den ska jag läsa lite bättre nån dag. (y)

Poteta skrev:

Wiberg menar största möjliga bländare, det krångliga är att det ska ställas in på det minsta/lägsta värdet som objektivet klarar.
På min Canon vrider man ratten till Av och ställer in ett så lågt värde som bara går. Lågt värde=stor bländare.

Ja, självklart var det bländarvärde jag menade... :)

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Enkelt..

Bländarprio-läget vad det nu kan heta på Nikon, ISO 800 & så litet bländarvärde som möjligt (3.5 i ditt fall) ger bra bilder om du är stadig på hand.
Öka ISO om det blir oskarpt.

Är du mer wild & crazy kör du helt manuella inställningar med ISO 800 som bas & håll slutartiden över 1/100 typ..

Jag plåtar nästan uteslutande konserter med "AV-läget" på min Canon & ISO 800. Varierar lite från 2.8 - 5.6 på bländaren beroende på vad jag är ute efter för skärpedjup, men kan säga att f5.6 på ISO 800 inne på en mörk klubb är svårt!

Bländarprioläget heter A på Nikon för övrigt...

Sket sig, de var lite ovilliga till att fler än min polare (som var den som hade det muntliga tillståndet till att börja med) sprang omkring och plåtade.

Men det går väl fler tåg. ;)

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)