Vad tror ni, är det helgalet att handla ett objektiv från USA? Jag menar det objektiv jag tittat på kostar nästan 2500kr mindre inklusive frakt från USA.
Vad tror ni, är det helgalet att handla ett objektiv från USA? Jag menar det objektiv jag tittat på kostar nästan 2500kr mindre inklusive frakt från USA.
Det ska nog inte vara några större problem eller fara att beställa ett objektiv än att vissa beställer annat jocks från USA. Se bara till så att du får en garanti som gäller här i hemma bara.
Hmm i ett annat forum sa någon att man måste betala tull.. Någon som vet hur mycket den är på? Någon som handlat från jänkarna och vill dela med sig av erfarenheten?
Risken att du får betala tull är rätt stor ja, allt med ett värde över $20 är det la tull på. Tror att det ligger på 25% av priset.
Det du tänker på är moms och den tillkommer med 25% i det här fallet, alldeles korrekt. Tulltaxan på ett kameraobjektiv vet jag inte, det framgår inte av Tullverkets tjänst kalkylatorn. Det verkar dock som ett rimligt antagande att tulltaxan inte överstiger 10%. Tulltaxan beräknas på varans pris inklusive frakt. Momsen beräknas sedan på varans pris inklusive frakt och tullavgiften.
Glöm inte heller att posten tar en avgift om dina varor fastnar i tullen som uppgår till runt en hundralapp om jag inte minns fel. Själv har jag dock aldrig fastnat i tullen, men har å andra sidan bara handlat för värden runt $50.
Jag har handlat en del från USA. Billigt. Kundservice i en helt egen klass. Själv brukar jag räkna med att tull och moms totalt blir ungefär 30% påslag.
/red: sist jag beställde slapp jag det! En kikare som kostade 14 här blev 7 där! (y) fast det är inte ofta det händer kan jag lova... det brukar bli bra pris ändå dock, dollarn är ju inte så bra nu :)
Det ska nog inte vara några större problem eller fara att beställa ett objektiv än att vissa beställer annat jocks från USA. Se bara till så att du får en garanti som gäller här i hemma bara.
Mailade och frågade dem vad som gäller i garantiväg
Här är svaret:
Subject: Warranty Canon Lenses
Our Answer: Canon has a worldwide warranty, we also offer an international extended warranty that is listed under the item on our website. It is called Sagemax.
Tulltaxan på ett kameraobjektiv vet jag inte, det framgår inte av Tullverkets tjänst kalkylatorn. Det verkar dock som ett rimligt antagande att tulltaxan inte överstiger 10%.
Jag har för mig att tullavgiften på objektiv är 6,7%.
När det gäller Canon har dom alltså världsgaranti på objektiv men inte på kamerahus.
Sedan kan det vara värt att ta reda på var objektivet lagas om det skulle gå sönder. Bara för att världsgarantin gäller betyder inte det att objektivet kan lagas i t.ex. Sverige utan man kan behöva skicka den till inköpslandet (då behöver man dock inte betala tull eller moms en gång till).