webForumDet fria alternativet

Porträttfoto med blixt

Fotografering

25 svar · 3 681 visningar · startad av Danny

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg
Frågan#1

Jag har köpt en blixt till systemkamera och imorgon redan har jag ett viktigt uppdrag, men vet inte mycket om detta med att fota med blixt. Har aldrig gillat att fota med inbyggd blixt så därför (och pga IS) så brukar jag typ aldrig fota med blixt och måste fråga om råd nu.

Uppgift: Ta visumfoto av personalen, ett tiotal personer. Ljus lokal, vita väggar/tak. Fönster längs med ena långsidan så det blir bra ljus där.

Fråga: Hur ska jag göra med blixten? 45 grader uppåt/rakt fram. Det blir bäst va? Har en bouncer och den lär vara bra då också väl.

Utrustning: Olympus E-3. Blixt FL-36R. Objektiv 12-60 (motsv 24-120 och jag kommer fota med 120 mm). Har ett 105 makro också (motsv 210), men det lär vara för lång brännvidd va? Ingen fondvägg, det är vit och bra vägg i rummet så det får duga.

Så, kan någon med porträttvana komma med ett bra tips om blixten, helst tills imorgon.

Medlem sedan mars 20062 194 inlägg

blixt uppåt med bouncer .. stå upp.

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

Ta av bouncer. Slå blixten i taket och kompensera två steg. Brännvidd 80 brukar bli lagom till porträtt.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Skit i blixten, kör med fönsterna som ljuskälla. Ställ offret så att de har fönstret ca 45 grader framför sig och du rakt framför. Som K@llen sa, ca 80mm på småbildsformatet.

mmm... okej, olika bud här. Men Nicros tips verkar bra, du menar att det ger lite bättre djupkänsla eller vad man ska säga, om inte fönsterljuset kommer rakt framifrån? Jag kommer inte ha möjlighet att labba så mycket men en rumskollega gillar sånt där och han ställer säkert upp som testmodell en stund :) Jag antar att det också är bäst att köra manuella inställningar. Vitbalans, bländare, slutare, ev blixt. Skulle jag ha mer vana av datorstyrning skulle jag fota via datorn, då ser man ju resultatet på en riktig skärm direkt. Men men. Jag får mecka lite. Tack för tipsen!

Väntar med att sätta tråden som löst.

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Danny skrev:

mmm... okej, olika bud här. Men Nicros tips verkar bra, du menar att det ger lite bättre djupkänsla eller vad man ska säga, om inte fönsterljuset kommer rakt framifrån? Jag kommer inte ha möjlighet att labba så mycket men en rumskollega gillar sånt där och han ställer säkert upp som testmodell en stund :) Jag antar att det också är bäst att köra manuella inställningar. Vitbalans, bländare, slutare, ev blixt. Skulle jag ha mer vana av datorstyrning skulle jag fota via datorn, då ser man ju resultatet på en riktig skärm direkt. Men men. Jag får mecka lite. Tack för tipsen!

Väntar med att sätta tråden som löst.

Ett tips om du är medlem på fotosidan eller vill bli det: "Det makalösa fönsterljuset"

Aha. Ja. Tänkte lite på det där med fönsterljus och det är ju ganska oberäkneligt. Ena stunden är det blå himmel och sol, sedan en kvart senare kanske det är mulet och grått. Undrar om det är så bra egentligen. Iofs, gör man rätt så är det bara justering av slutartiden som krävs för samma resultat, jag menar, det blir mörkare el ljusare i rummet. Då är ju iofs det artificiella ljuset konstant så man kanske skulle köra auto-WB ändå. Det blir nog bäst. Vi kör på det!

Slutlig fråga: Ljusmätning? Vad är då bäst om man tänker sig ett ansikte mot en vit bakgrund, 75% av bilden kanske. Centrumvägd? Jag har bara jobbat med evaluerande och spot, inget av det känns riktigt 100% till detta. Evaluerande med lite kompensation fungerar ju perfekt å andra sidan.

Medlem sedan mars 20062 194 inlägg

herregud .. det är inga portfoliobilder vi snackar .. skulle det inte vara passerkortskort?

Medlem sedan maj 20033 218 inlägg

jofawe skrev:

herregud .. det är inga portfoliobilder vi snackar .. skulle det inte vara passerkortskort?

Betyder ju inte att man inte vill göra det korrekt för det ; )

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Danny skrev:

Fråga: Hur ska jag göra med blixten? 45 grader uppåt/rakt fram. Det blir bäst va?

Det beror på hur högt det är i tak. Om det är högt så kan du inte studsa blixten i taket. Men det verkar vara gott om ljus i lokalen och då räcker det med lite upplättningsblixt.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

"8 i taket" hette det väl förr i tiden när fotografer snackade om safe inställningar?

Dvs: Bländare 8 & blixen riktad i taket.

Sjodahl skrev:

Betyder ju inte att man inte vill göra det korrekt för det ; )

Precis! Det är ju halva nöjet att göra det bra :)

/red: sedan ska vi arkivera bilderna och de kanske ska användas till precis vad som helst så det är bra att vara noga.

Nu är det avklarat. Det blev stressigt, kom så snabbt på, hann inte testa så mycket men konstaterade att med blixt, så som jag gjorde, blev det inge bra, det fick bli dagsljus och rumsbelysningen (x antal lysrör). Satte först en vitbalans mot ett papper som första offret fick hålla upp. Sedan fotade jag mot, från fönstret sett, motstående vägg. Evaluerande ljusmätning, +1 EV. 46 mm brännvidd, motsvarar då 92 mm. f/4 för det blev lite lång tid på 8 och jag ville inte köra 2 sek utlösare. Det blev riktigt bra faktiskt, verkstadspersonalen var inte så tålmodiga med den här övningen så en del vart väl inte helt 100, men det duger nog.

Man får tacka igen för bra tips! Det var helt rätt att inte använda blixt :)

Här kommer ett exempel. Han hade vissa problem med att vara seriös :e

Det enda jag gjort är att jag beskurit bilden lite. Samt förminskat till 25% (med bicubic sharper).

Men vad tycks, är ljuset bra? Skuggor? Annars?

Kul att veta så man får nåt att tänka på till nästa gång.

porträttfoto_exempel.jpg

Nu har jag lämnat in dem! Det blev bra. Fast jag såg på visumet från en kille som hade proffsfoto att de kört med ljussättning så ögonhålorna var typ det ljusaste på bilden. Lite skumt såg det ut, men jag tonade ner skuggorna där lite granna så ögonpartiet framträder tydligare, utan att det ser konstigt ut. Så... sedan skrev jag ut dem i 35x45 mm och lämnade till han som skulle ha dem och han blev nöjd. Så, case closed! :)

Idag kom en eftersläntrare och skulle ta visumfoto! Det blev riktigt bra faktiskt. Nu har man ju lite kläm på det där :) fast vitbalansen blev lite annorlunda mot de andra, även fast jag körde manuellt mot ett papper som sist. Sedan tyckte jag att det blev kanske lite mycket blänk från fönstrena i hans ögon, något att tänka på...

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

Kör med ett gråkort istället. Resultatet blir mycket bättre om du ställer vitbalansen mot något grått istället för vitt.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Fotar du inte i raw Danny?

carl_x skrev:

Kör med ett gråkort istället. Resultatet blir mycket bättre om du ställer vitbalansen mot något grått istället för vitt.

Har läst att det ska vara det rätta, men i manualen står det att man ska använda vitt papper. Men ok, ska prova något grått också...

silfver skrev:

Fotar du inte i raw Danny?

Nej. Bara när jag vill pilla mycket med bilderna efteråt. Jag tycker det går rätt bra att ändra sådant där ändå i Photoshop. Bilderna blir så stora också, 10 Mb blir de ungefär i ORF, annars blir de runt 2 Mb, och min kamera ska ha "smått fantastisk jpeg-motor" för att citera ett test jag nyligen läste, de tycker att det blir nästan bäst i jpeg-läge :) Jag vet att många föredrar raw-format, jag kanske ännu inte funnit tjusningen med det bara :)

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Det kommer - tro mig. När du sitter i ACR med en raw-fil så kommer du inte vilja arbeta med jpg-bilder längre. :)

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)