Danny skrev:
Bara för att krångla till det: Om du tittar på Nikon så är ju D80 finfin. Den säljs på BH för $890 (länk). Fast så mycket kanske du inte tänkte lägga...
Ja, det är lite mer än vad jag hade tänkt lägga, även om det där priset ju var riktigt bra jämfört med vad D80 tycks kosta i Sverige. Vad är de stora skillnaderna mellan Nikon D60 och D80? Är det värt de extra pengarna som nybörjare?
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inläggDet är ju svårt att säga, D80 är mer kamera liksom :) men å andra sidan är D60'n nyare. Förut tyckte jag D80 var den ultimata kameran, så "lagom" på alla sätt och vis. Men den är ju ändå två år gammal nu och det har kommit nyare sorter. D60'n tycker jag inte verkar så imponerande, då tar jag helre en 450D som ju har Live View. Men det är ju en högst personlig åsikt. Kanske du inte alls bryr dig om vilket system du satsar på!? Fråga inte mig, jag kör Olympus :) kolla info här nedan om du inte redan sett:
D60 Review
D80 Review
450D info
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inläggÄr du nybörjare så kanske det är bäst att köpa ett billigt hus med ett kitobjektiv. Sedan när du börjar kunna det där och vet lite vad du vill kan du börja spara till bra optik (som ju är en investering, optik håller bra i längden, till skillnad mot hus). Sedan kanske du får lust att köpa ett fetare hus.
Men vilket system du väljer, känner du någon som har grejjer att låna av så kan det ju vara nice att köra samma system. Annars spelar det väl mindre roll egentligen.
MMattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg
sgtpepper skrev:
Är det värt de extra pengarna som nybörjare?
Jag kom att tänka på den här artikeln när jag läste din fråga.
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg
Matti skrev:
Hehe, skön artikel. Jag håller med, var ju därför jag hade kompaktkamera så länge. Men sedan när jag såg alla systemkamerabilder tyckte jag att de hade det där lilla extra jag inte kunde få, hur mycket jag än ville. Och det är ju det man strävar efter om man är tillräckligt intresserad av något, det där lilla extra... :)
MmuskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg
sgtpepper skrev:
Ja, det är lite mer än vad jag hade tänkt lägga, även om det där priset ju var riktigt bra jämfört med vad D80 tycks kosta i Sverige. Vad är de stora skillnaderna mellan Nikon D60 och D80? Är det värt de extra pengarna som nybörjare?
D80 har inbyggd autofokusmotor vilket gör att autofokus fungerar med fler objektiv än till D40/D60. Sen misstänker jag att d60 har en mindre/mörkare sökare. D80 ligger nog också lite bättre i handen. Även om D60 är inriktad till nybörjare fungerar nog även D80 bra för den målgruppen. Den har dock ingen sensorrengörningsfunktion och har funnits på marknaden i 18 månader, vilket borde innebära att en efterföljare inte är långt borta.
Matti skrev:
Självklart inser jag att man kan ta hur bra foton som helst med en kompaktkamera och att det mesta hänger på fotografen, men det jag söker en bra grundsystemkamera, dels för att det verkar vara en rolig teknisk gadget (och därför väcker köpbegären :D) och dels så vill jag ha en systemkamera för att det verkar kul med de utökade fotomöjligheterna.
Jag har dock inga som helst planer på att börja kalla objektiv för "gluggar" och presentera mig som deltidsfotograf och börja lägga enorma summor pengar på mängder med objektiv, eftersom det skulle inverka menligt på min motorcykelhobby :D. Visst kan man alltid lägga "lite" mer pengar och få lite mer kamera, men jag tror att jag kör på någon av grundmodellerna, D60 eller 400D, eller kanske 450D om den har börjat säljas.
muskot skrev:
D80 har inbyggd autofokusmotor vilket gör att autofokus fungerar med fler objektiv än till D40/D60.
Ok, då låter inte skillnaderna som så särskilt viktiga för mig, jag tror inte jag kommer sakna en autofokusmotor. Tack för förklaringen av skillnaderna!
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg...okej, du vill ha nåt enkelt, billigt och bra. Bra att du ändå satsar på en systemkamera, en liten systemkamera är mycket bättre än en stor kompaktkamera (superzoom t ex). Jag kontrar med denna artikel:
Fem anledningar till varför du behöver en systemkamera :)
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inläggUt i butikerna och kläm om du inte redan gjort det, jag märkte att D40 och 400D var alldeles för små för mina nävar. Min D80 ligger perfekt i handen, dessutom lite tyngd i kameran som jag uppskattar framför lätta grejor.
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg
:stefan: skrev:
Ut i butikerna och kläm om du inte redan gjort det, jag märkte att D40 och 400D var alldeles för små för mina nävar. Min D80 ligger perfekt i handen, dessutom lite tyngd i kameran som jag uppskattar framför lätta grejor.
Håller med. Jag tycker det känns lite lite med de dära. Men samtidigt positivt eftersom den är skapligt smidig istället, en 400D med kitobjektiv väger ju nästan ingenting :)
Det blev en Nikon D60, jag kände på Canon 400D men precis som :stefan: skrev så var den väldigt liten och låg inget vidare i handen. Köpte även en D80 till min polare.
D60:n gick på ca 4 800 kr med ett 18-55/3,5-5,6 VR-objektiv och D80:n med ett 18-135-objektiv gick på 7 200 kr.
Grym shopping överlag, jag åkte med en väska på 9 kilo och kom hem med två väskor på 23 kg vardera.... :)
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg
sgtpepper skrev:
D80:n med ett 18-135-objektiv gick på 7 200 kr.
Du fick med batterigreppet i det priset hoppas jag, annars har du blivit blåst?
SirPeter skrev:
Du fick med batterigreppet i det priset hoppas jag, annars har du blivit blåst?
"annars har du blivit blåst?" - vad snackar du om?
Nikon D80 plus det objektivet kostar 1100 USD + skatt på både Best Buy och Circuit City, det ingår inget batterigrepp och det allra billigaste priset i Sverige är 9000 kr. Nej, jag har inte "blivit blåst?".
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inläggDet ingår batterigrepp i alla D80 som säljs med objektiv just nu.
SirPeter skrev:
Det ingår batterigrepp i alla D80 som säljs med objektiv just nu.
Ja, i Europa. På vilket sätt har jag blivit blåst?
JjofaweMedlem sedan mars 20062 194 inlägg
sgtpepper skrev:
Jag har dock inga som helst planer på att börja kalla objektiv för "gluggar" och presentera mig som deltidsfotograf och börja lägga enorma summor pengar på mängder med objektiv, eftersom det skulle inverka menligt på min motorcykelhobby :D.
Jag vill bara spara detta citatet .. vi har alla någongång sagt samma sak nämnligen..
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg
sgtpepper skrev:
Ja, i Europa. På vilket sätt har jag blivit blåst?
Du kallar det säkert inte för att bli blåst men du har ju gett ganska exakt samma summa för den som den kostar här hemma om man räknar bort priset för batterigreppet. Men skall din polare aldrig skaffa batterigrepp så är det väl jättebra. Det känns inte lika billigt iaf tycker jag.