webForumDet fria alternativet

Nu ska kameran med mer!

Fotografering

22 svar · 1 409 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

Fick en liten uppenbarelse precis, när jag sitter här och funderar på allt och inget. Jag borde ta med kameran mer.

Jag vet egentligen inte varför jag låter den ligga hemma så mycket som den faktiskt gör. Jag går ju miste om massa bra bilder!

Jag tänkte börja redan i morgon. Sen om det blir några bilder får vi se. :)

Hur gör du? Släpar du med dig din kamera eller tar du bara med den när du vet att det finns något att fota?

I går när jag satt på bussen på väg till min mor så körde vi förbi ett lägenhetshus. I trappuppgången stod en gammal tant lutad mot väggen, med ljuset tänt. Hon såg så deppig och gammal ut. Det hade blivit en så grymt bra bild ifall jag bara hade haft kameran med mig! Och inte suttit på bussen. :)

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Jo, jag kör ju mest runt ensam på dagarna men ändå ligger kameran hemma. Har tänkt på det flera gånger att jag skulle ta med kameran men på något konstigt sätt tar jag inga bilder på jobbet. Jag har några gamla kort för flera år sedan som en jobbarkompis tog och det är riktigt kul att se vanliga vardagsbilder på kompisar och familj. Jag tror att man skulle uppskatta lite vanligare bilder (inte de där "fina" på solnedgångar och liknande som man sparar) när man blir äldre. Då minns man hur det var förr! Jag ska banne mig också ta med kameran i morgon. (y)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Som gammal pressfotograf (under femtiotalet) fick jag ett motto!
"Ögonblicket kommer som en snigel och försvinner som en blixt"
Alltså måste man faktiskt somm proffs förutse situationer.
Och då måste ju kameran vara med!
Ett flerdubbel uppslag i tidningen SE, en gång i tiden var en sådan händelse.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jag har med mig kameran på tok för sällan, vilket jag nästan varje gång ångrar. Jag tror dock att det hänger ihop med hopplös oinspiration som jag haft sedan i höstas. Men jag ska försöka bli bättre. Vinterstaden vill man ju gärna visa upp. :)

Det är just det jag menar Poteta! Jag vill inte bara ha bilder på blommor och solnedgångar - man måste ju få med lite polare och sånt också! Vardagliga bilder behöver inte betyda tråkiga bilder. :)

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

mmm... brukar ta med mobilen (K800) men det är så seg att fota med och sedan skulle det inte skada med bättre bildkvalitet :) dessutom börjar den ge upp, så... man borde ha med kameran mer, ska tänka på det jag med... ska bara vidta lite åtgärder först...

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Jag brukar lita på instinkten eller nåt liknande så den åker med lite då och då kan man väl säga. Ibland har jag med den när jag ser något som kan bli en bra bild och ibland är den inte med när jag ser just det där. Tyvärr så tänker man nog på det mer när den inte är med än tvärtom.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Jag tycker det är lite drygt att släpa med den överallt så det är lite då & då som gäller för mig. Ska skaffa nån form av vettig väska/rygga som rymmer kamerahuset + de 2 viktigaste objektiven så kanske det blir lite enklare än att släpa med rubbet :/

Medlem sedan juni 2005196 inlägg

Jag brukar för det mesta få med mej kameran när jag sticker iväg nånstans.
Stativen ligger för det mesta i bakluckan på bilen,
och kameraväskan står vid klädhängaren i hallen.

Men det är ju inte alltid (alltförsällan denna vinter) som jag har plockat fram kameran ur väskan och verkligen använt den.

Medlem sedan aug. 20011 946 inlägg

Jag är hyffasad dålig på att ta med mig kameran så jag köpte mig en lite mindre kompkat till de vardagliga bilderna. Visst har den används med men man stör sig mest på det dåliga resultatet den ger. Så visst borde man bli bättre på att ta den med sig när man går ut. Tyvärr är det offtast mörkt ute när jag har tid över så här års.

Danny (förut) skrev:

man borde ha med kameran mer, ska tänka på det jag med... ska bara vidta lite åtgärder först...

Danny (idag) skrev:

...ringt Moderna Försäkringar och kollat skydd på egendom. Det egendomliga skyddet kunde utökas till en allriskförsäkring för 485 kr/år som gör då att om jag tappar kameran i backen när jag är ute så får jag upp till 30 kkr i ersättning, självrisk på 1500 kr, men det kan man leva med. Otroligt bra! Fattar inte varför butikerna har hittat på egna försäkringar, som dessutom är dyrare! (n)

Jajemen! Nu är kameran fullständigt försäkrad också, så nu kommer den följa med mer... (y)

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Danny skrev:

Fattar inte varför butikerna har hittat på egna försäkringar, som dessutom är dyrare!

Förstår du verkligen inte det?

sgtpepper skrev:

Förstår du verkligen inte det?

jo, för att butikerna tjänar rätt bra på det. Sedan har jag hört att säljaren kan få provision också.

Mja, de har inga marginaler på kamerorna, eftersom de dumpar priserna så förjävligt. Så då måste de pracka på oss konsumenter en värdelös försäkring för att överhuvudtaget tjäna något på köpet.

Men det är en annan diskussion så håll er nu till ämnet tack.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Min väska är rätt kass, så det är inte ofta kameran får följa med, men i söndags fanns den tillgänglig när jag blev bortkörd från Hötorget av konstaplarna på grund av gasläckan. Dock har jag inte tankat över bilderna än, få se om det blev några skapliga blåljusbilder... ;)

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

en bekant i norrland går inte en meter utan att ha en kamera med sig.

Han tjänar pengar på sina bilder emellanåt.

Det var sedan han lyckades med att ta en bra bild på en järv utan åtel som han fick +30 000:- som han började med att alltid ha en kamera med sig.

åtel? Bra anledning att alltid ha kameran med :e

Medlem sedan mars 20062 194 inlägg

För att tipsa om en bra väska som dessutom är skön och hyfsat snygg och rymlig: Dakine Mission Photo .. finns på Scandinavian Photo för 850kr.

I min har jag just nu:
1st D80 med batterigrepp monterat
1st SB-800
1st Dörr DAF42 (ska ju vara en till egentligen)
2 blixt stativ
1st 50/1.8
1st 18-50/2.8 (på kameran med motljusskydd monterat.
1st Zenitar 16/2.8
1st Tamron 55-200/sunk
Samt massa batterier, minneskort osv osv .. och jag har ÄNDÅ plats över!

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Danny skrev:

åtel?

man lägger ut mat till djuret/djuren man vill fotografera.

åtelbilder betalar visserligen sämre (gjorde det förr iaf)

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)