Är i farten att köpa mig en systemare (Nikon) och börjar så smått söka fram billigaste ställen att handla från och det finns ju en möjlighet att köpa kameror väldigt billigt utomlands och det kanske blir aktuellt.
Mina funderingar är dock ganska självklara och säkert enkla att svara på: På en utländsk kamera, finns svenska innuti den att tillgå eller måste man uppgradera kameran med svensk programvara? Är detta bökigt?
Sen är det detta med svensk manual, nån som har koll på vart man får tag i en sådan? Allra helst tryckt men en PDF kan funka, då helst printervänlig ;)
Är inte främmande för att betala för den tryckta varianten eftersom man sparar in några tusenlappar på köpet utomlands-ifrån :P
Men tänk på att Nikon inte har världsgaranti på sina kameror utan bara på blixtar och objektiv.
Så köper du en kamera i USA eller Asien så måste du skicka kameran dit för service eller garantirep.
I min D80 hittar jag elva språk jag vet vilka de är, plus vad jag tror är de bägge kinesiska, japanska och koreanska. Så språket i kameran ska nog inte vara några problem, så länge du inte shoppar i något riktigt exotiskt land. ;)
Jag hoppar troligen alternativet att handla utomlands men är fortfarande intresserad av hur man enkelt och billigt kan få tag på manualen på Svenska?
Finns fortfarande svenska återförsäljare som inte har den svenska inkluderat i paketet.
Kan ju upplysa om att det är Nikon D80 det gäller förnärvarande.
Köpte min D80 i Sverige och det följde inte med någon manual till den.
Kontaktade Nikon om det och dom skickade omedelbart hem en styck sådan till mig utan knussel eller liknande.
Om man ska handla en finare kamera kan det vara värt en rövare tycker jag:
En långweekend i New York t.ex, handla kamera, kika på stan, åka hem. Resan får man i stort sett på köpet med tanke på prisskillnaden :)
Gitarrer är poppis att åka över och köpa. Lite säkrare än kameror också (mindre risk för fel/problem)
Alternativt känner någon i landet man tänkt köpa ifrån som kan beställa den åt dig. Om något brakar under garanti tiden, packa extremt väl och skicka till den personen som i sin tur skickar den på reparation.
Manualer brukar väl alltid gå att hitta som PDF på någon skum site :-)
Det där funderade jag på. En E-3'a från B&H Photo i NY. Hade lätt tjänat på det och dessutom fått nån tusing över! Det kostar ju bara ~3500 att flyga :)
Jag tror det är fabriksgaranti. Kan kolla när jag kommer hem.
Sharkie: Engelska brukar alltid finnas som språk. Duger inte det?
Jag är svensk, jag får ut mer av kameran om jag förstår den :)
Dessutom kan inte kameratillverkaren klaga på att jag inte använt kameran som man ska just för att jag inte förstår manualen eller kamerans funktioner p.g.a. språket.
Jag är svensk, jag får ut mer av kameran om jag förstår den :)
Dessutom kan inte kameratillverkaren klaga på att jag inte använt kameran som man ska just för att jag inte förstår manualen eller kamerans funktioner p.g.a. språket.
Eller: Merparten av alla support-trådar på forum du kan tänkas behöva är på engelska.. Också ett sätt att tänka vad gäller alla teknikprylar man skaffar sig.
Om jag förstår manualen och kameran, borde jag väl slippa supporttrådar på engelska? ;)
Finns dessutom svenska supportforum och annat att få hjälp från till att börja med.