webForumDet fria alternativet

Dagens bild Januari 2008

Fotografering

194 svar · 10 864 visningar · startad av Lasse H · sida 7 av 10

Frågan, av Lasse H

Ny månad nytt år... :birp

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Tack för era kommentarer. Tanken är egentligen inte att det ska vara roligt, men det kanske bara är en bonus. Det är svårt att ta bilder som ska passa i en artikel utan att förlöjliga tjejen som blivit intervjuad.

Här är en annan idé jag hade:

080120_narkolepsi-2.jpg
Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

jofawe skrev:

Här är lite bilder från dagens lilla promenix .. som avslutades på ett chokladcafé med lite varm mörk chokladmjölk, snacka om att man var klad hest efter det!

Väldigt fina bilder men jag har märkt att nästan alla dina bilder ser mörka ut. Kanske behöver du kolla inställningarna på skärmen? Det är skrivet i all välmening. :)

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Bra bild silfver, men det känns som skärpan ligger "fel".. Eller oxå inte.. Hmm. Jag blir iaf inte klok på att en sån bra bild inte känns 100% wow!

Bry dig inte i mig.. Jag är nog dum.

Bire skrev:

Bra bild silfver, men det känns som skärpan ligger "fel".. Eller oxå inte.. Hmm. Jag blir iaf inte klok på att en sån bra bild inte känns 100% wow!

Bry dig inte i mig.. Jag är nog dum.

Jag la skärpan på läppstiftet eftersom det var den jag ville visa. Men det kommer inte synas i tidningen sen ändå. Men tack. :)

Medlem sedan mars 20062 194 inlägg

Poteta skrev:

Väldigt fina bilder men jag har märkt att nästan alla dina bilder ser mörka ut. Kanske behöver du kolla inställningarna på skärmen? Det är skrivet i all välmening. :)

Tack!
Konstruktiv kritik är alltid välkommen, dooooock, så har flera klagat på att mina bilder är _för_ ljusa, så det kan kanske vara din skärm som spökar?
På datorn som står här jämte så ser de likadana ut.. som på min skärm, båda TFT 19" samsung/viewsonic

Men jag ska tänka på det ..

jofawe skrev:

Tack!
Konstruktiv kritik är alltid välkommen, dooooock, så har flera klagat på att mina bilder är _för_ ljusa, så det kan kanske vara din skärm som spökar?
På datorn som står här jämte så ser de likadana ut.. som på min skärm, båda TFT 19" samsung/viewsonic

Men jag ska tänka på det ..

Hehe, det kan faktiskt vara min skärm som spökar...
Jag har haft problem tidigare med just för ljusa eller mörka bilder men jag tycker att just dina bilder ofta är mörkare än t.ex. Silfvers. Fast jag har problem med att mina bilder inte blir riktigt samma om jag tittar på dem i Photoshop jämfört med Vistas utforskare. Ska se om jag inte kan fixa det någon dag.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Poteta skrev:

Jag skulle vilja se en aning ljusare bilder med, men det är banne mig hugget som stucket samt tycke o smak mer än att det är fel ljushet i bilderna.

Jag kollar i min Macbook Pro & man ska väl utgå ifrån att den visar hyggligt rättvist tycker man.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Det där med ljust. När jag jobbade med skolfoton skulle vi försöka hålla dessa nivåer:

Svartpunkt: ~3 (dvs, något i motivet som ska vara helt svart, en mörk skugga t ex. Man vill ju ha lite täckning (och marginal) i det mörka)

Hudton: ~20-30 för vuxna och ~10-20 för barn (man mäter på en mellanton. Det här är ju för en normal återgivning)

Vitpunkt: ~98 (på motsv sätt, något helt vitt. Övriga kommentarer som svartpunkt)

Man kollar då K-värdet i t ex Photoshops info-panel. Det här kan vara bra riktvärden då det faktiskt kan vara svårt att se på skärmen ibland, särskilt om den är okalibrerad. Själv kollar jag typ aldrig detta, men man ser ju vit/svart-punkt i histogrammet på kurvor.

...idag hade jag med kameran till jobbet och det blev ju såklart en hel del lek. Folk lånade kameran och plåtade järnet. Sjukt kul att titta igenom bilderna sedan...

Först är det en kollegas nymöblerade kontor. Sedan är det Mr Killerface. Han är mästare på det :) Sedan har vi en fin Rolex också några Sony Ericsson, det är vi som jobbade i rummet som hade alla dessa fina telefoner :)

CME - Vasse på nyfixade kontoret.jpgCME - Janne med killerface, igen.jpgCME - Håkans Rolex.jpgCME - Sony Ericsson.jpg

jowafe, får jag lov att pilla lite på dina bilder för att visa vad jag menar? Inte för att mästra ;) men personligen tycker jag de tre första är alldelse för mörka. Kollar man histogrammet ser det väldigt snett ut.

/edit
Det ger även mig en chans att kolla med er om min skärm är knepig. :)

Poteta skrev:

jowafe, får jag lov att pilla lite på dina bilder för att visa vad jag menar? Inte för att mästra ;) men personligen tycker jag de tre första är alldelse för mörka. Kollar man histogrammet ser det väldigt snett ut.

/edit
Det ger även mig en chans att kolla med er om min skärm är knepig. :)

Något ni kan ta via PM tycker jag! :i

Försök hålla er till trådens ursprungliga ämne är ni snälla.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Poteta skrev:

Hehe, det kan faktiskt vara min skärm som spökar...
Jag har haft problem tidigare med just för ljusa eller mörka bilder men jag tycker att just dina bilder ofta är mörkare än t.ex. Silfvers. Fast jag har problem med att mina bilder inte blir riktigt samma om jag tittar på dem i Photoshop jämfört med Vistas utforskare. Ska se om jag inte kan fixa det någon dag.

Beror nog på att Photoshop kör en annan färgprofil än Utforskaren. När det gäller webbläsare är det bara Safari (och Firefox 3 beta, där det dock är avstängt som standard) som klarar av att visa bilder med rätt ICC-profil. Bilderna från min kamera blir väldigt grådaskiga i webbläsare som inte har någon ICC-hantering, om jag inte först ändrar färgprofil på bilden.

Som exempel har joafwes bild på änderna betydligt mer färg och "tryck" i Safari än i Firefox 2.

/R:

silfver skrev:

Något ni kan ta via PM tycker jag! :i

Försök hålla er till trådens ursprungliga ämne är ni snälla.

Såg inte detta förrän efter jag postat ovanstående. Ber om ursäkt, även om jag tycker att diskussioner måste tillåtas glida utanför ämnet en smula. Det blir lite torrt och tråkigt annars.

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

A little more bite...

DSC_5486_edited-1.jpg
Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jag hatälskar ormar, de är oslemmiga kräk som bara ska hålla sig borta. Ändå älskar jag regnskogsboken jag fick i julklapp med macrobilder på bland annat ormar och ändå gillar jag bilder som Vides. Uäärk! :e

Medlem sedan okt. 20071 082 inlägg

Danny skrev:

...idag hade jag med kameran till jobbet och det blev ju såklart en hel del lek. Folk lånade kameran och plåtade järnet. Sjukt kul att titta igenom bilderna sedan...

Först är det en kollegas nymöblerade kontor. Sedan är det Mr Killerface. Han är mästare på det :) Sedan har vi en fin Rolex också några Sony Ericsson, det är vi som jobbade i rummet som hade alla dessa fina telefoner :)

hittade en (ser det ut som) exakt lika dan rollex klocka på cyckelbanan utanför vårt hus ska lämna den till polisen en dag när jag mår bättre

Gecko

Ser färgerna ok ut på era skärmar? Är rädd för att den kan vara lite för färgglad på andra skärmar än min. Men i alla fall; här är Gecko. :)

080121_gecko.jpg

det ser ok ut, den är färgglad men det passar sig bra på de där bilderna...

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

silfver skrev:

Ser färgerna ok ut på era skärmar? Är rädd för att den kan vara lite för färgglad på andra skärmar än min. Men i alla fall; här är Gecko. :)

Möjligen är baksidan på handen för grön? Eller är det någonting som man inte ser som reflekterar grönt?

Okej, tack Danny. :)

Phorpher skrev:

Möjligen är baksidan på handen för grön? Eller är det någonting som man inte ser som reflekterar grönt?

jag såg det också! Nåt med jpg-komprimeringen antar jag, för i Pshp ser det bra ut.

Medlem sedan mars 20062 194 inlägg

lite blandat från helgen.. å förra veckan när jag tvättade min bil för första gången på 500 mil :|

ankor2.jpgsmutsighest.jpgkladhest.jpgklooopenhest.jpg
259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)