webForumDet fria alternativet

Vattentätt påse/hus för vettig penning?

Fotografering

7 svar · 798 visningar · startad av jofawe

Medlem sedan mars 20062 194 inlägg
Frågan#1

Jag söker en vattentät påse eller hus för plåtning nära vatten.. nån som har ett förslag som inte kostar så jättemycket.

Ska få plats med min d80 plus batterigrepp, sigma 18-50 och sb800blixten.

Har fått ett askul uppdrag att fota på en fest som ska hållas på ett badhus å är därför intresserad av att kunna hålla kameran någorlunda tät..

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Men alltså.. Ska du bada med kameran behöver du ett undervattenhus, annars räcker det vl att du håller dig nykter & sköter om grejerna?

Jag skulle tveklöst köra utan skydd & se till att grejerna inte blir våta!

Du vet att ingen kamera dör av ett par vattendroppar hit eller dit va?

jag är inte orolig för att JAG ska lyckas hålla den torr, tänkte mer på de övriga besökarna.
Lägg därtill att festen är i finland och vi vet ju hur finnar blir i närheten av en bastu ;)

Sen kan man ju trilla med den med.. riskerna är onödigt stora.

Medlem sedan jan. 20011 154 inlägg

Finns ju en del att köpa men de är inte direkt billiga. Om man inte vill ta budget-budget alternativet med en plastpåse så kan man ju alltid göra sin egna :)
http://www.google.com/search?hl=en&q=camera+make+your+own+waterproofing&btnG=Search

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Kameran finns det nog "påse" till men det är verkligen inget jag skulle rekomendera. Varför inte fråga om du kan låna någon dykares kamera med blixt, alternativt bjuda med en sådan på festen?

Blixtar för uv bruk är att rekomendera om du ska fota under ytan. Nu är jag inget proffs själv på uv fotografering men jag vet att det är svårt, och har själv en kamera med uv hus + uv blixt. Kostar en slant att köra med systemkamera under ytan så dit har jag inte kommit ännu. Men siktar på att komma dit om något/några år. Filmutrustning för uv bruk har jag och det är minst sagt svårt att få bra film. Vill du se så leta upp youtube tråden här på wF så finns det länkar till några filmer.

Oj vad jag svamlade iväg..

Vad jag menar är att om du ska ner under ytan, låna eller försök hyra en kamera med hus avsedd för ändamålet.

Är du rädd om din kamera och trilla i plurret tycker jag inte du ska ta med den. Är festdeltagarna så oansvariga att du åker i plurret med kameran får dem väl införskaffa dig en ny om olyckan är framme. Se till att fixa ned det på papper innan du ger dig in i så fall.

Lycka till med fotograferingen.

När är/var festen? Och hur gick det?

Den är inte förrens i februari, så jag är ute i god tid ;)

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)