webForumDet fria alternativet

Produkt fotografering

Fotografering

25 svar · 3 895 visningar · startad av Zaiman · sida 2 av 2

Frågan, av Zaiman

Hej alla duktiga fotografer! Har gett mig på att fotografera lite produkter men blir inte nöjd med resultatet. Tanken är att det ska bli produktbilder i en webbutik. Har köpt en bygglampa a 500W och provar med lakan att belysa igenom. Men det känns som om det blir för mörkt. Ska försöka hitta ett tunnare tyg och en lampa till för att belysa från två håll. Så provade jag att belysa direkt på och

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Poteta skrev:

Haha, exakt hur full var du när du skrev det inlägget?? ;) :P

Jag tycker det ser helproffsigt ut. Bra jobbat! (y)

Tackar.. :)

Tur jag var slirig själv när jag läste det och förstod vad silfver menade :P

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Vet inte om det redan sagts, men man måste överexponera om man fotar mot vit bakgrund. I mitt fall brukar det blir +2 eller så (kan ställas in på blixten om man kör med blixt).

Här här jag fotat mot vit bakgrund och riktat blixten i taket, ställt upp exponeringen så att det vita blir vitt och inte grått.

IMG_0092.jpg
Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Jag fotade min kikare mot vit bakgrund med spotmätning. Funkar bra, fast man får passa sig så det inte blir helt fel. Kanske säkrare att överexponera.

CyberPet skrev:

Vet inte om det redan sagts, men man måste överexponera om man fotar mot vit bakgrund. I mitt fall brukar det blir +2 eller så (kan ställas in på blixten om man kör med blixt).

Här här jag fotat mot vit bakgrund och riktat blixten i taket, ställt upp exponeringen så att det vita blir vitt och inte grått.

Kan du utveckla lite och förklara varför?

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Zaiman skrev:

Kan du utveckla lite och förklara varför?

Under förutsättning att du ljusmäter och får med den vita bakgrunden i mätningen så kommer kameran att försöka få det vita ungefär 17% grått. Testa att ljusmät mot ett helt vitt papper med normala inställningar så ser du att den vita färgen kommer att bli grå i bilden.

För att få en vit bakgrund så får man helt lura kameran antingen genom att exponera lite längre med exponeringskompensationen eller att låta blixten slå lite hårdare med blixtkompensationen.

Tackar så ödmjukast för förklaringen. Ska prova det nästa gång det bli aktuellt.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)