Har gett mig på att fotografera lite produkter men blir inte nöjd med resultatet. Tanken är att det ska bli produktbilder i en webbutik.
Har köpt en bygglampa a 500W och provar med lakan att belysa igenom. Men det känns som om det blir för mörkt. Ska försöka hitta ett tunnare tyg och en lampa till för att belysa från två håll.
Så provade jag att belysa direkt på och visst blir ljuset lite bättre men också för vitt (inte så konstigt).
Jag behöver en massa tips på hur jag ska få bilderna bättre. Både fotograferingsmässigt och redigeringsmässigt.
Jag ska fråga om jag får lägga upp lite bilder senare.
Hur man bygger softbox finns miljoner tips om. Googla eller kolla fotosidan.se. Nån wF:are har också skrivit om det här. Web-Tor var det nog.
Andra tips från mig är att köra kameran på stativ, liten bländare med lång slutartid och ISO100. Sedan så vitbalanserar du kameran mot det vita tyget så att du får till den direkt, så slipper man pilla i ACR.
Jag tror vitbalanseringen är det viktigaste vid den här typen av foto (förutom det självklara då). Du måste ju få lakanet att vara vitt och inte grått eller mörkt.
Bifogar ur manualen hur du gör för att vitbalansera ifall du inte redan visste (för 20D men borde vara samma - kolla i din manual annars):
Andra tips från mig är att köra kameran på stativ, liten bländare med lång slutartid och ISO100. Sedan så vitbalanserar du kameran mot det vita tyget så att du får till den direkt, så slipper man pilla i ACR.
Jag tror vitbalanseringen är det viktigaste vid den här typen av foto (förutom det självklara då). Du måste ju få lakanet att vara vitt och inte grått eller mörkt.
Bifogar ur manualen hur du gör för att vitbalansera ifall du inte redan visste (för 20D men borde vara samma - kolla i din manual annars):
Tack Silfver! Det gjorde susen. Nu har jag inte använt ljus till denna bild men bara av dina tips blev bilden mycket bättre än det jag försökte med innan. (y)
/r
Bilden är lite snabbt redigerad, inget mästerverk.
Tack Silfver! Det gjorde susen. Nu har jag inte använt ljus till denna bild men bara av dina tips blev bilden mycket bättre än det jag försökte med innan. (y)
/r
Bilden är lite snabbt redigerad, inget mästerverk.
Ser ju jättebra ut! Kul att det fungerade. Lycka till! :bire
Redigeringsmässiga tips då?
Få det lite enklare att "skära ut" bilden så att det följer kanterna?
Som jag gör nu sitter jag och pillar manuellt med PS (version 7). Använder Magic Wand och klipper bort så gott det går och sedan korrigerar kanten med Pencil i olika storlekar för att komma åt. Är det ett "bra" sätt eller kan jag göra det enklare och bättre?
Så gjorde jag(vi):
Två lampor á 500W från classe olsson hjälpte till att belysa.
Vanligt lakan i botten. En hel del redigering i PS.
Det vi provade som vi inte fick till:
pappersark i en genomskinlig back som vi lyste igenom men det bidde inte bra.
Det vi inte heller är riktigt nöjda med är bilden på mobilen. Det var svår att få till. Känns inte riktigt som den kommer till sin rätt. Har någon tips mottages det tacksamt.
Likaså var det svårt att få till inspirationsbilder. Men det kommer nog.