webForumDet fria alternativet

Produkt fotografering

Fotografering

25 svar · 3 895 visningar · startad av Zaiman

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg
Frågan#1

Hej alla duktiga fotografer!

Har gett mig på att fotografera lite produkter men blir inte nöjd med resultatet. Tanken är att det ska bli produktbilder i en webbutik.

Har köpt en bygglampa a 500W och provar med lakan att belysa igenom. Men det känns som om det blir för mörkt. Ska försöka hitta ett tunnare tyg och en lampa till för att belysa från två håll.
Så provade jag att belysa direkt på och visst blir ljuset lite bättre men också för vitt (inte så konstigt).

Jag behöver en massa tips på hur jag ska få bilderna bättre. Både fotograferingsmässigt och redigeringsmässigt.
Jag ska fråga om jag får lägga upp lite bilder senare.

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Bygg en softbox om produkterna inte är för stora.
http://www.webforum.nu/showthread.php?t=151569

Pedda skrev:

Bygg en softbox om produkterna inte är för stora.
http://www.webforum.nu/showthread.php?t=151569

Det är den jag försöker mig på fast med lakan istället för dunk :)
Dock var min ena lampa trasig så det bidde bara en ikväll.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Hur man bygger softbox finns miljoner tips om. Googla eller kolla fotosidan.se. Nån wF:are har också skrivit om det här. Web-Tor var det nog.

Andra tips från mig är att köra kameran på stativ, liten bländare med lång slutartid och ISO100. Sedan så vitbalanserar du kameran mot det vita tyget så att du får till den direkt, så slipper man pilla i ACR.

Jag tror vitbalanseringen är det viktigaste vid den här typen av foto (förutom det självklara då). Du måste ju få lakanet att vara vitt och inte grått eller mörkt.

Bifogar ur manualen hur du gör för att vitbalansera ifall du inte redan visste (för 20D men borde vara samma - kolla i din manual annars):

vitbalansering.png

silfver skrev:

Andra tips från mig är att köra kameran på stativ, liten bländare med lång slutartid och ISO100. Sedan så vitbalanserar du kameran mot det vita tyget så att du får till den direkt, så slipper man pilla i ACR.

Jag tror vitbalanseringen är det viktigaste vid den här typen av foto (förutom det självklara då). Du måste ju få lakanet att vara vitt och inte grått eller mörkt.

Bifogar ur manualen hur du gör för att vitbalansera ifall du inte redan visste (för 20D men borde vara samma - kolla i din manual annars):

Tack Silfver! Det gjorde susen. Nu har jag inte använt ljus till denna bild men bara av dina tips blev bilden mycket bättre än det jag försökte med innan. (y)

/r
Bilden är lite snabbt redigerad, inget mästerverk.

bug2.jpg

Zaiman skrev:

Tack Silfver! Det gjorde susen. Nu har jag inte använt ljus till denna bild men bara av dina tips blev bilden mycket bättre än det jag försökte med innan. (y)

/r
Bilden är lite snabbt redigerad, inget mästerverk.

Ser ju jättebra ut! Kul att det fungerade. Lycka till! :bire

Medlem sedan aug. 20011 946 inlägg

På strobist finns massa bra tisps för ljusättning. http://strobist.blogspot.com/2006/07/how-to-diy-10-macro-photo-studio.html

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Prova att softa ljuset med vanligt bakplåtspapper & vitbalansera manuellt.

Redigeringsmässiga tips då?
Få det lite enklare att "skära ut" bilden så att det följer kanterna?

Som jag gör nu sitter jag och pillar manuellt med PS (version 7). Använder Magic Wand och klipper bort så gott det går och sedan korrigerar kanten med Pencil i olika storlekar för att komma åt. Är det ett "bra" sätt eller kan jag göra det enklare och bättre?

Hmm..
Får nog skaffa mig en senare version så jag kan jobba med RAW formatet på en gång.

Använd "Extract" ei stället. den är bnara. google leite på hur den fungar.

Nu kan jag inte lägga ut länken till produktbilderna vi tog. Det klassas som reklam. Men är någon intresserad av resultatet skicka ett pm. :)

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Om ni lovar att bara titta på bildera och inte läser ngt på sidan så kan ni klicka på . , inte annars.

Skitsnyggt! Det är väl inga problem att länka till den sidan? Reklam? Nä, du visar ju något du har gjort. Precis som i "Kolla min hemsida!"

Silfver: Bugar och bockar.. Det är kul när det blir bra resultat.

Zaiman skrev:

Silfver: Bugar och bockar.. Det är kul när det blir bra resultat.

Ja, fan det ser ju proffsigt ut. (y) Nu har du ju fått lite smak för det, nu lär ju jobbet trilla in också. ;)

Så gjorde jag(vi):
Två lampor á 500W från classe olsson hjälpte till att belysa.
Vanligt lakan i botten. En hel del redigering i PS.

Det vi provade som vi inte fick till:
pappersark i en genomskinlig back som vi lyste igenom men det bidde inte bra.

Det vi inte heller är riktigt nöjda med är bilden på mobilen. Det var svår att få till. Känns inte riktigt som den kommer till sin rätt. Har någon tips mottages det tacksamt.
Likaså var det svårt att få till inspirationsbilder. Men det kommer nog.

OT

Nicrosoft skrev:

Om ni lovar att bara titta på bildera och inte läser ngt på sidan så kan ni klicka på . , inte annars.

Handla inte ihjäl er bara :e

silfver skrev:

Ja, fan det ser ju proffsigt ut. (y) Nu har du ju fått lite smak för det, nu lär ju jobbet trilla in också. ;)

Nu är jag inte med i matchen.. :OO jobbet?

Tack alla 14 som klickade på länken. Vad tyckte ni om bilderna?

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

silfver skrev:

Använd "Extract" ei stället. den är bnara. google leite på hur den fungar.

Haha, exakt hur full var du när du skrev det inlägget?? ;) :P

Zaiman skrev:

Tack alla 14 som klickade på länken. Vad tyckte ni om bilderna?

Jag tycker det ser helproffsigt ut. Bra jobbat! (y)

472 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
329 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
329 ms — ändringar (db)