Nu ska jag ge min käresta en kamera i julklapp är det tänkt, dock säger mig alla siffror i den tekniska beskrivningen inte ett skvatt :)
Hon är inte proffs (men kanske kan bli) men är väldigt intresserad och funderar på att gå någon typ av "kurs" osv, ja hon vill bli bra på att fotografera. Då är min 4 år gamla kompaktkamera med 2 megapixel inte direkt någon hit.
Mest för att jag har hört EOS 400D någonstans i fotografsamanhang. Om någon vänlig själ skulle vilja hjälpa mig med detta så vore jag väldigt tacksam.
Det jag vill köpa är en komplett kamera, man ska kunna packa upp den och knäppa direkt, men det är väl positivt om man vid senare tillfälle kan köpa till extra utrustning (typ objektiv osv.)
Budget: ja prislappen ska väl helst inte överstiga 10k men nånstans runt 8k hade jag väl tänkt.
EOS 400D är det väldigt bra pris på just nu(Se Dustin katalogen). Och jag tror inte din käresta blir besviken om hon får en sådan i julklapp. Finns mycket tillbehör att köpa och leka med i efterhand.
Det är en mycket trevlig kamera (Har en själv).
/r
Såg inte din länk, tror det är samma pris. Tänk också på att Canon har just nu en Cashback kampanj. Så skickar man in kopia på kvitto och serienummer från kartonen får man pengar tillbaka.
/r
Såg inte din länk, tror det är samma pris. Tänk också på att Canon har just nu en Cashback kampanj. Så skickar man in kopia på kvitto och serienummer från kartonen får man pengar tillbaka.
Vart kan man läsa om det där ? *EDIT* hittade länken på dustin.
Tack för kommentaren om kameran också, det lutar åt att det blir en sån. Har någon annan ett annat tips är det välkommet.
Personligen skulle jag inte köpa något annat system än Canon eller Nikon, just för att man där har störst utbud av objektiv och tillbehör.
400D är en bra kamera, men alla är ju inte riktigt förtjusta i dess ergonomi. Men i din budget ryms annars både Canon EOS 30D och Nikon D80 (som båda är ett snäpp "upp" från instegsmodellerna Canon 400D respektive Nikon D40/D40x).
En 400D är enligt mig ingen point'n'shoot-kamera direkt. Men med auto-funktionen så kommer man rätt nära.
Som det redan nämnts i tråden så är 400D en riktigt kompetent kamera för en nybörjare. Och den lilla storleken borde inte vara något problem då jag antar att din flickvän har kvinnliga händer. :D En del män klagar annars på att den är alldeles för liten. Men är hon ingen skogshuggare så lär det inte vara något problem.
Spana även in länken som Zaiman länkar till. Passa på! Lite cashback är aldrig fel. Skrev själv ut blanketterna i dag för ett objektiv. :)
Och den lilla storleken borde inte vara något problem då jag antar att din flickvän har kvinnliga händer. :D En del män klagar annars på att den är alldeles för liten. Men är hon ingen skogshuggare så lär det inte vara något problem.
Problemet är i första hand inte att kameran är för liten (eller att mina händer är stora), utan att greppet är för litet. Det gör det svårt att få ett bra tag om kameran. D40/D40x har väl ungefär samma storlek, men ett bättre grepp IMHO.
En systemkamera blir aldrig smidig, så jag förstår inte varför vissa tillverkare gör kamerorna så pass små. När man slängt på t ex ett lite tyngre objektiv och en extern blixt blir det en del vikt och då är det inte så kul om det känns som att kameran nästan ska glida en hur händerna.
Men, som sagt, 400D är en bra kamera. Men det kan ändå vara en god idé att känna på konkurrenterna innan man bestämmer sig.
Men, som sagt, 400D är en bra kamera. Men det kan ändå vara en god idé att känna på konkurrenterna innan man bestämmer sig.
Jag tycker det är självklart att man alltid kontrollerar konkurenterna och bildar sig en egen uppfattning innan man bestämmer sig.
I mitt personliga fall hade jag redan en Canon EOS 300 och objektiv o blixt passar direkt på 400D :) . Valet var inte så svårt med andra ord.
Ok, har nu hittat på dustin detta: http://www.dustinhome.se/pd_5010116086.aspx
Är det någor jag "behöver" av de där extra grejjerna ? Är det ett extra objektiv eller är det ett objektiv till en bulk ? Stativ kan väl vara bra att ha.
Blir nog att fara iväg och känna på lite kameror någon dag också. Tack för bra feedback också.
Jag tycker det är självklart att man alltid kontrollerar konkurenterna och bildar sig en egen uppfattning innan man bestämmer sig.
I mitt personliga fall hade jag redan en Canon EOS 300 och objektiv o blixt passar direkt på 400D :) . Valet var inte så svårt med andra ord.
Med konkurrenterna menade jag även andra modeller från samma tillverkare. T ex. 30D i ditt fall. :)
phred skrev:
Ok, har nu hittat på dustin detta: http://www.dustinhome.se/pd_5010116086.aspx
Är det någor jag "behöver" av de där extra grejjerna ? Är det ett extra objektiv eller är det ett objektiv till en bulk ? Stativ kan väl vara bra att ha.
Blir nog att fara iväg och känna på lite kameror någon dag också. Tack för bra feedback också.
Det är två objektiv, en normalzoom 18-55 mm och en telezoom 55-200 mm. Båda dessa objektiv är budgetgluggar, skulle hellre lägga pengarna på ett bra objektiv än två tveksamma.
1 GB minne är IMHO för lite på en 10 Mpixels systemkamera och stativet som följer med är säkert inte något att hänga i julgranen det heller (specificeras inte ens, så det är förmodligen billigast/enklast tänkbara).
Glöm inte kolla om du får med minneskort vilket ev är det enda som kan fattas om du köper ett kit.
Se naturligtvis till att du köper med nya 18-55 IS-gluggen & inget gammalt kit med 18-55 utan IS :)
Sen köper du till grejer för 50 k så blir alla glada! :e
(Budgetgluggar runt 5 000 är ok, men långt ifrån kul i det långa loppet, tänk på det...)
260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e