Tänk följande: Jag ska ta en bild på ett hus sent en mörk kväll. Vi har alltså endast gatubelysning. Jag har stativ och huset rör naturligtvis inte på sig. Är det alltid bäst, med tanke på brus, att ta bilden med en så låg ISO som möjligt eller påverkar ISO något annat i bilden? Kommer jag få en bättre bild, bortsett brus, om jag tar bilden med högre ISO med tanke på att det är väldigt mörkt?
ISO påverkar endast bruset i bilden, ingenting annat. Eftersom du har stativ så ska du inte använda annat än ISO100. Däremot så får du ju ganska långa slutartider med ISO100 och kan räkna med stjärnspår på himmelen ifall det är klart ute. Antingen tycker man det är häftigt, eller så höjer man ISO-talet.
Kyla hjälper också till att reducera bruset från sensorn. Så är det jättekallt när du är ute så kommer du kanske inte se någon skillnad mellan t.ex. ISO100 och 200.
Sikta också på att ha en bländare mellan f/5.6-8. Då blir bilderna skarpast.
Jo, jag måste rätta mig själv lite också. ISO påverkar ju så klart även exponeringen i den bemärkelsen att man kan dubbla bländaren eller slutartiden, genom att leverera mer mellanrum mellan pixlarna.
Jo, jag måste rätta mig själv lite också. ISO påverkar ju så klart även exponeringen i den bemärkelsen att man kan dubbla bländaren eller slutartiden, genom att leverera mer mellanrum mellan pixlarna.
Så kan du ifall du höjer ISO-talet till 200 antingen dubbla bländaren till f/4 eller dubbla slutartiden, till 1/100 och få samma exponering som om du skulle haft de förra inställningarna.
Och jag vill tillägga att din ISO-inställning även gör att bilden blir mer eller mindre "disig". Färger blir inte lika mättade med ett högt ISO-tal som med ett lågt. :)
Så kan du ifall du höjer ISO-talet till 200 antingen dubbla bländaren till f/4 eller dubbla slutartiden, till 1/100 och få samma exponering som om du skulle haft de förra inställningarna.
Är du med? :)
Jo, det var så jag tolkade det också. Är det alltid så, att om man dubblar ISO, "måste" man dubbla bländare eller slutare?
Jo, det var så jag tolkade det också. Är det alltid så, att om man dubblar ISO, "måste" man dubbla bländare eller slutare?
Det beror ju på vad du vill åstadkomma. Bilden kanske är alldeles för underexponerad med ISO100. Dubblar du ISO kanske bilden blir lagom exponerad. Eller så blir den överexponerad, men den blir precis så som du vill ha den. Men ja, dubblar man ISO och vill behålla samma exponering måste man kompensera med bländare eller slutare.
285 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2