SicoMedlem sedan maj 20002 597 inlägg Jag har fått 2st alternativ, och är lite kluven. Så jag behöver snabb respons.
Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM
4000kr med motljusfilter osv...
Dock 3 år gammalt men tydligen inte så mycket använt, seriös säljare
Eller....
Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 till Canon EOS
2900kr med motljusfilter osv...
Inte heller särskillt mycket använd, seriös säljare
Skall användas på Canon EOS 40D
Lutar åt Tamron, dock har den fått mycket negativ respons för att vara plastig och dålig AF... Hjälp
dahlgrenMedlem sedan aug. 20011 946 inlägg Om kommer använda den mest till makro är af inget att bry sig om. Mycket bättre att fokusera manuellt vid makrofotograferingen. Af blir däremot mer intressant om du även kommer använda objektivet till portträtt.
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Problemet med Tamron-gluggen är ju att den skjuter ut linselementen när den fokuserar, vilket kan vara riktigt irriterande.
Jag hade valt Canon utan att tveka...
SicoMedlem sedan maj 20002 597 inlägg Tack för svaren.
Efter nattens funderande lutar jag mer mot canon ändå. Jag ska som sagt ska jag använda gluggen till mer än macro, som du vet silfver. Just därför jag nog väljer en glugg med bra AF. Ingen prob att den är 3 år gammal va? Det är helt repfritt och väl omskött.
Tamron-alternativet kom väldigt plötsligt så jag blev fundersam över inköpet.
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Det är väldigt ovanligt att ett objektiv pajar på grund av flitigt användande. Det är det kameran som gör. Tre år är inga som helst problem. Gluggen har väl producerats på samma sett sen 90-talet.
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Men som sagt, jag håller mig till Canon oavsett priser på andra märken. Det får ni tycka vad ni vill om. Och utan tvekan så är Tamrongluggen riktigt bra.
photozone.de skrev:
The Tamron AF 90mm f/2.8 Di SP is a superb lens without any significant flaw. In fact optically it is every bit as good, maybe even slightly better than the Canon EF 100mm f/2.8 USM macro. The lens has a very good build quality. Nonetheless it's not quite as impressive as the Canon in this respect because it extends during focusing and regarding AF noise. That said the price tag is also somewhat lower so the verdict can only be - HIGHLY recommended!
Och om Canon-varianten:
The old EF 100mm f/2.8 macro lens had a superb reputation but Canon managed to keep up the performance of the USM successor despite of the introduction of a true IF design allowing to keep a constant lens length throughout the focus range. Mechanically this is a drastic improvement due to the absence of any moving outer parts that could suck in dust or wear out more easily. On top of that the USM implementation in this lens is excellent - compared to conventional macro lenses in this range it is a speed daemon here and a near silent one. Optically the lens resides on a very high level with little to nothing to be desired. HIGHLY recommended!
Lasse HMedlem sedan aug. 20051 506 inlägg Tamrongluggen ÄR bra.
Dock har den en lite osäker autofokus som gärna "pendlar" fram och tillbaka innan den bestämmer sig.
Mycket prisvärd dock med grym skärpa ända ut i kanterna.
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg Jag har Tamron-objektivet och är väldigt nöjd. Den växer ju rejält när man fokuserar men det har aldrig ställt till några problem. Har faktiskt aldrig lagt märke till det när jag fotar eftersom jag befinner mig bakom kameran.
Autofokusen är ju inte jättesnabb men ställer man in den på LIMIT (begränsat fokusområde) går det snabbt.
Jag tror inte att du märker någon skillnad i kvaliteten på bilderna mellan dessa objektiv.
SicoMedlem sedan maj 20002 597 inlägg Det blev Canons glugg. Ska bli spännande :)