Är exponeringstid och slutartid samma sak? Eller är det två av varandra helt olika begrepp?
Från amerikanskan/engelskan kan jag läsa ut följande två saker från EXIF:
- Shutter speed
- Exposure time
Om det är två olika saker, vill någon vänlig själ förklara för mig vad skillnaden är mellan dessa? Och hur kan jag ställa in exponerings tid med kameran.
Är exponeringstid och slutartid samma sak? Eller är det två av varandra helt olika begrepp?
Från amerikanskan/engelskan kan jag läsa ut följande två saker från EXIF:
- Shutter speed
- Exposure time
Om det är två olika saker, vill någon vänlig själ förklara för mig vad skillnaden är mellan dessa? Och hur kan jag ställa in exponerings tid med kameran.
10-4 over and out
Det är samma sak. Slutaren är öppen en viss tid för att exponera filmen/sensorn med ljus.
Om du ställer din kamera i Tv-läget så får du slutarprioritet och kan ställa slutartid och få bländarstorlek automatiskt inställt. M-läget så får du ställa in båda och titta på ljusmätaren i sökaren.
Jag är inte säker själv, men jag gissar på att det är samma sak - bara två olika termer. För exponeringstiden kan ju inte vara längre/kortare än slutartiden. Filmen/sensorn exponeras ju så länge som slutaren är öppen - därmed måste det vara samma sak.