En bild från 24h
En av de hemliga kategorierna i tävlingen var "Yrkesporträtt". Jag kan hålla med om att man kanske inte ser så lätt vad det är för yrke. Bilden är tagen i en klädbutik, en tjej som tyckte det var ok att det kom en svettig rökluktande (lägereld hela nattten och tält i 2h ) typ med kamera i högsta hugg. :)
Hur är den som ett "vanligt porträtt". Bakgrunden är halvrörig men det var för att man skulle kunna se vilket yrke det var, med bra fantasi iaf.
SsilfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Tjejen har otroligt vackra ögon och du har verkligen lyckats fånga dem kanonbra! Kanske något halvkrystad pose, men jag kan förstå henne efter din beskrivning. Kände du henne eller gick du bara in där och plåtade?
Kanske också att jag skulle gjort något åt vitbalansen. Göra bilden liiite kallare. Lysrören gör det lite för orange nu tycker jag.
Annars jättefin bild. :)
Hade aldrig sett henne innan. Gick in i affären och bad att få ta ett par bilder... Hon håller på att lägga kläder tillrätta när jag tar bilderna och jag ber henne komma lite närmre undertiden, därav den lite konstiga posen. Skall kolla på vitbalansen när jag kommer hem på fredag.
ackaMedlem sedan jan. 2001716 inläggSnygg bild
Gillar ögonen. :)
Några saker som jag kan kan tycka.
- Liite tight beskuren.
- Ljustriangel på näsan får den att sticker ut lite väl mycket.
- Rörig bakgrund.
Men med tanke på historien som bilden kom till på så måste jag säga att jag gillar bilden. :)
HHan-SoloMedlem sedan jan. 2001290 inlägg Hur blev det med kritik tråden!? Fes det som av!
Vad säger ni om denna bild? Jag är själv rätt nöjd - kunde dock fått vara skarpare... ska försöka skaffa ett enbensstativ till nästa år! :D
Som sagt, jag är halv nöjd - så därför skulle jag vilja ha konstruktiv feedback.
Beskärning!?
Placering av hus - blev det för mycket i mitten?
Bråten till höger i bild, stör den!?
Den lilla trasiga bodan i mitten framför huset, är den ivägen eller?!
Andra saker att tänka på!?
PotetaMedlem sedan maj 20053 909 inläggFör det första, det är en riktigt bra bild!
Men jag ska komma med lite tankar, inte alls säkert att vi är överens men det är mitt spontana intryck.
Hela bilden är lite för mörk, kanske att den skulle ljusas upp lite överlag. Himlen känns iskall men det kanske är det som är meningen. För blå helt enkel. Kanske att vitbalansen skulle vara lite varmare, nu känns hela bilden för blå.
Bröten till höger stör mig inte, tycker det passar in bra i bilden. Placeringen av huset känns också rätt.
Det var lite om mitt spontana intryck, bilden är som sagt kanon men kan kanske bli ännu bättre? ;)
Visst är det en bra bild.
Jag skulle nog kunna tänka mig den utan brötet, men visst fiunkar den med. På min skärm känns inte bilden för mörk men som Poteta säger, kanske lite blå. Det är iof hårt dagsljus på bilden så färgtemperaturen stämmer kanske.
HHan-SoloMedlem sedan jan. 2001290 inlägg
Poteta skrev:
Himlen känns iskall men det kanske är det som är meningen. För blå helt enkel.
Haha... japp - har precis lärt mig hur POL-filtret funkar! Har inte tänkt i dedär banorna, bara försöka vrida maximalut ur filtret. Bra kommentar.
Poteta skrev:
Kanske att vitbalansen skulle vara lite varmare
Med varmare antar jag att du menar "mer mot rött" eller hur jag ska uttrycka mig. Jag har mätt vitbalansen mot den ljusaste delen av vindskivorna på kåken, mäter jag dock mot björkstammen omedelbart till höger om kåken så får jag en bild som är väldigt kall... eller blå. Jag har försökt justera nuvarande vitbalans något mot det röda, men jag blir inte riktigt nöjd... ska fortsätta prova mig fram lite. Tack för kommentarerna!
Nicrosoft skrev:
Jag skulle nog kunna tänka mig den utan brötet
Hoppas det blir soligt och fint väder även till helgen så ska jag försöka leta en ny vinkel mot kåken. Med lite tur kanske det dyker upp några vita moln oxå som jag kan vålda genom polfiltret! ( behöver jag tillägga att polfiltret är min favorit i nuläget :D )
Nicrosoft skrev:
... På min skärm känns inte bilden ...
Just det ja, jag har inte kalibrerat min skärm över huvudtaget, jag gjorde en högst ovetenskaplig jämförelse av ett par crimson-foton mot skärmen i ljuset av min lysrörs-skrivbordslampa för några veckor sedan... haha... nåja, jag får nog försöka nöja mig med det! :(
SsilfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Han-Solo: Har du prövat att fota i råformatet? Då kan man redigera vitbalansen i datorn senare.
För övrigt så gillar jag din bild. Synd på molnen där som du säger. Men träden är höstigt fina och horisonten känns lugnt placerad i den nedre delen av bilden. På min skärm ser det bra ut. (y)
LaspMedlem sedan juli 200012 978 inläggNu han jag inte kommentera tidigare pga seeegt nät.
Men det jag skulle vilja säga är att ta bort bröten till höger, då blir högerkanten renare med bara höstfärger. Sedan känns bilden lite "skev" skall bli kul att se vad du kan åstadkomma med en andra chans to first expression.
På sydnytt idag var det ett intressant inslag om en kvinnlig fotograf. Se det.
silfver skrev:
För övrigt så gillar jag din bild. Synd på molnen där som du säger. Men träden är höstigt fina och horisonten känns lugnt placerad i den nedre delen av bilden. På min skärm ser det bra ut. (y)
Oj... tackar...
silfver skrev:
Han-Solo: Har du prövat att fota i råformatet?
Jag kör ALLTID i raw just pga vitbalansen... men som poteta skrev tidigare så skulle jag försöka korrigera vitbalansen något mot det röda för att få bort lite av den kalla blå känslan han beskriver... på min skärm kan jag dock inte säga att jag känner den som kall... och försöker jag korrigera vitbalansen mot det röda området - en anings aning - så tycker jag ändå det blir galet, som om att bilden får ett röd-stick. Jag tror snarare att jag vred på för mycket med polaroidfiltret.
Lasp skrev:
Nu han jag inte kommentera tidigare pga seeegt nät.
Men det jag skulle vilja säga är att ta bort bröten till höger, då blir högerkanten renare med bara höstfärger. Sedan känns bilden lite "skev" skall bli kul att se vad du kan åstadkomma med en andra chans to first expression.
På sydnytt idag var det ett intressant inslag om en kvinnlig fotograf. Se det.
Skulle du vilja förklara "skev" lite noggrannare?
Horizontlinjen på bilden har jag kontrollerat mot husets taknock och stuprännor... men hur menar du med "skev" !?
Det blåa får du bort genom gult, inte rött.
Nicrosoft skrev:
Det blåa får du bort genom gult, inte rött.
Aaaah... tack ska prova det
PotetaMedlem sedan maj 20053 909 inläggJag menar inte just att färgen ska ändras, öka bara värdet på vitbalansen så bilden blir lite varmare (kan nog kännas som rödare/gulare).
Fast å andra sidan ser trädens färger bra ut så det kan nog vara polfiltret som har ställt till det.
SsilfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Kritisera mera!
Jag laddade precis upp en bild i dagens bild som jag skulle vilja ha lite kritik på. Är det helt bedrövligt att fokusen inte ligger på ögonen, eller fungerar bilden ändå?
http://www.webforum.nu/attachment.php?attachmentid=16070
Klapp och smisk är som vanligt välkommet. :birp
ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg
silfver skrev:
Jag laddade precis upp en bild i dagens bild som jag skulle vilja ha lite kritik på. Är det helt bedrövligt att fokusen inte ligger på ögonen, eller fungerar bilden ändå?
http://www.webforum.nu/attachment.php?attachmentid=16070
Klapp och smisk är som vanligt välkommet. :birp
Funderar på om avståndet inte kunde vara lite längre ifrån. Annars gillar jag bilden. Annorlunda men ändå tilltalande att titta på.
Kanske lite mindre beskuren när jag tänker efter få med lite mer av kroppen.
Kör vidare jag då. Ny kamera, nya utmaningar.
http://www.webforum.nu/attachment.php?attachmentid=16267
ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inläggKänns som en ganska död tråd numera..
JjofaweMedlem sedan mars 20062 194 inlägg zaiman ..
jag skulle haft den i färg istället .. och mjukat till den lite.