Jag är numera lycklig ägare till en Canon Powershot Pro1, som jag köpte begagnad tidigare i sommar. Såvitt jag kan förstå är det en mycket bra kamera i sin klass (jag såg i någon gammal tråd här att någon undrade vart just den modellen tog vägen, enligt säljaren var den tydligen "för bra", den blev för dyr att tillverka och byttes ut mot en lite förenklad uppföljare). För mig innebär den iaf ett enormt lyft, jag har tidigare haft en rätt åldersstigen och väldigt mycket enklare kamera (moderna tiders instamatic, typ), där t o m jag som inte har några större fotograferingskunskaper känt mig väldigt begränsad.
Nu är det istället mina bristande fotograferingskunskaper som begränsar... Jag är en ganska duktig manual-läsare, men det hjälper inte mycket när jag inte kan alla foto- och kameratermer. Manualen förutsätter liksom att man redan kan allt sånt. Jag vill gärna tro att jag har någon sorts grundtalang när det gäller bildkomponering, den kanske kan utvecklas om jag bara kan lära mig att utnyttja kamerans möjligheter bättre. Som det är nu använder jag i stort sett bara autoläget plus porträtt- och lanskapsläge (som ju också är auto). Och kameran har ju oändligt mycket mer möjligheter än så...
Så min fråga är: Har ni något tips på en bra fotoskola där jag kan lära mig alla termer och lite fototeknik, så jag åtminstone får en ände att börja med? Även tips från allla duktiga fotografer här om hur jag kan använda kamerans finnesser på bästa sätt mottages förstås också tacksamt.
Och en annan fråga, inte så viktig men lite intressant: Gjorde jag en så bra affär som jag tror när jag köpte min kamera? Den är 2 eller 3 år gammal (minns faktisk inte), i perfekt skick, jag gav 2000 för den. Då fick jag med extra batteri, extra minneskort på 1 gb och en mycket fin väska.
Tack! Den var riktigt bra. Mitt problem är bara att jag - min vana trogen - försökte läsa och ta in alldeles för mycket på en gång, varpå ingenting fastnade. Men jag vet iaf var jag ska titta nu. Nästa läsning blir med kameramanualen i handen, så jag får nån kläm på olika reglage och knappar...
Börja med att lära sig hur bländare och slutartid fungerar och på vilket sätt du kan påverka bilden genom att välja olika inställningar på dessa. Exempelvis skärpedjupet. Titta även på hur olika brännvidder påverkar bilden.
När det sitter någotsånär har du en bra grund att stå på för att gå vidare. Mitt bästa tips är lek och lär. Fota och ha kul och testa loss.
Jag brukar testa olika inställningar, men så länge jag inte har en susning om vad det är jag gör, så ger det inte så mycket ändå. För när jag sedan har läst in bilden till datorn så kommer jag ju inte ihåg vilken inställning jag använt till vilken bild... Särskilt inte till dom som råkade bli lyckade :OO
edit: Jag behöver täda mitt taentbord, hälften av okstäverna kommerinte me
Mitt bästa tips är lek och lär. Fota och ha kul och testa loss.
Det är den varianten jag använder mig utav. :)
Vet inte hur din kamera är uppbyggd Lena, men på min kan jag välja halvautomatiska program som t.ex Tv och Av. I dessa olika program finns det en parameter i taget som du själv kan ställa in, resten ställer kameran kameran in själv.
Dessa program tycker jag är väldigt lätta att jobba med och laborera olika inställningar med beroende på ändamål, utan avancerade kunskaper. :)
Jo, dom inställningarna har jag också. P, Tv, Av, M, C1 och C2. Då det får jag väl ta manualen till hjälp och lära mig vad dom betyder, samtidigt som jag läser på om bländare och slutartid.
"Skit i" de olika programen, kör manuellt så myckte du kan så lär du dig förhållandet mellan bländare och slutartid. När du lärt dig förhållandet mellan de två sakerna så börja leka med olika bländare för att se vad det blir för skillnad på skärpedjup.
Jo, men jag har en känsla av att det kanske underlättar att jag vet någorlunda vad bländare och slutartid är öht? Och lite begrepp börjar jag få om det hela nu.
Men jag är alltså novis på blåbärsnivå ungefär. Förut har jag ju bara behövt tänka på att sikta och hålla kameran någorlunda stadigt, det lär man sig inte mycket av.
Tänk dig att ljuset är en vattenstråle och du skall fylla en hink med vatten.
Bländaren är slangens "tjocklek" ((vattentrycket) hur mycket vatten det kommer på en viss tid) och slutartiden är hur länge du spolar i vatten.
Skall du fylla en hink som är 10L så tar det olika tid beroende på slangen.
Kommer det 1L i sekunden tar det 10s att fylla hinken.
Kommer det 5L i sekunden tar det 2S att fylla hinken
Kommer det 10L i sekunden tar det 1s at fylla hinken
Ljusmängden (mängden vatten) som behöver träffa sensorn i kameran för att det skall bli en bra bild (vid samma iso) är samma hela tiden. Det du har att leka med är "vattentrycket" , bländaren, och tiden du spolar i vatten(slutartiden).
Bländare och tid är hela tiden konstant i förhållande till varandra.
1/30 bl 11 är samma som
1/60 bl 8 som är samma som
1/125 bl 5.6 som är samma som
1/250 bl 3,5 som är samma som
Ökar du bländaren ett steg (släpper in dubbelt så mycket ljus) så minskar du tiden ett steg (ett steg på tiden är halva tiden).
snyggt Nicro! (y) påpekas bör väl att det blir lite olika fotografiska egenskaper beroende på vilken bländare man har, men det kan vi ta någon annan gång :)
Kan också rekommendera en bok MYCKET starkt. Otroligt lättläst och skriven med ett roligt språk som även nybörjarfotografen kan förstå. Boken är skriven i kapitel där varje kapitel är en "fotosituation" t ex. landskap, blommor, närbilder, bröllop m.m. Dessutom ges det tips om utrustning. Grymt prisvärd! http://www.bokus.com/b/9789163609152.html?pt=search_result
Om du vill veta vad din bild hade för inställning så kan du läsa ut det ur EXIF. Finns program för det eller om du har de upplagda på nätet så kan du med Opera se vad för inställningar du hade. Förutsatt att du inte sparade för webben.
I photoshop vet jag att du kan se info om bilden genom att högerklicka på namnlisten och välja bildinfo eller vad det heter. Där finns det sen olika flikar.
Vissa bildvisningsscript visar också, som tex pixelpost.
Vet inte heller om du kan se det i din kamera, men det är ju dumt att föra över dem igen för att se ;)
man behöver inte något speciellt program för att läsa EXIF, det går bra i Windows om du högerklickar på filen och väljer avancerat så ser du allt där. Ja inte allt iofs, men det viktigaste.
Kan också rekommendera en bok MYCKET starkt. Otroligt lättläst och skriven med ett roligt språk som även nybörjarfotografen kan förstå. Boken är skriven i kapitel där varje kapitel är en "fotosituation" t ex. landskap, blommor, närbilder, bröllop m.m. Dessutom ges det tips om utrustning. Grymt prisvärd! http://www.bokus.com/b/9789163609152.html?pt=search_result
Den boken beställde jag nyligen, och jösses vad den är bra!
Lärde mig enormt mycket bara på att läsa delar av den, och hade samtidifgt kameran framme och experimenterade med inställningarna enligt författarens råd, och SÅG skillnaderna mellan bilderna sedan!
Rekommenderas starkt!
Boken Understanding Exposure är mycket bra. Bl.a. när det gäller att förklara förhållandet mellan bländare och slutare på ungefär samma sätt som Nicrosoft, fast man får dessutom in ISO på ett snyggt sätt. :)