webForumDet fria alternativet

Bild > Affisch

Fotografering

4 svar · 555 visningar · startad av Melitta

Medlem sedan sep. 2003448 inlägg
Frågan#1

Har ett par bilder som jag fått önskemål om att trycka som affischer, undrar lite om det är nån som vet vilka som skulle kunna tänkas göra detta och vilka krav som ställs på korten rent tekniskt för att resultatet ska bli bra.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Melitta skrev:

Har ett par bilder som jag fått önskemål om att trycka som affischer, undrar lite om det är nån som vet vilka som skulle kunna tänkas göra detta och vilka krav som ställs på korten rent tekniskt för att resultatet ska bli bra.

Du får nog ge lite mer info.
Hur stora?
Vilken upplaga (antal exemplar)?
Vad är syftet med dom? (Ska dom hänga ute under kort tid, eller inne under lång tid, t.ex.?)
Vilken typ av bilder är det? (Vanliga bilder med lite folk och trän osv gör sig bäst i 4-färgs offset. En del "konstnärliga" bilder gör sig bäst i screen som 4, 5 eller 6-färgsstryck).

De e mycket grejer på ett spett...... ;)

Medlem sedan sep. 2003448 inlägg

Ojsan hoppsan, ja alltså bilderna är då tänkta som inomhus affischer, sånna man kan köpa på vilken affär som helst idag princip. Bilderna är liknande den jag postade i Dagens bild tråden på lampan: http://www.hjd.se/beta/?id=41
Tänkte väll en 10 tryck till att börja med men antar att det blir en pris fråga i slutändan.
Formatet.. 50x75cm / 100x70cm eller liknande..
Hittade på crimson.se, där skulle det kosta 190:- st för dom stora..

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Melitta skrev:

Ojsan hoppsan, ja alltså bilderna är då tänkta som inomhus affischer, sånna man kan köpa på vilken affär som helst idag princip. Bilderna är liknande den jag postade i Dagens bild tråden på lampan: http://www.hjd.se/beta/?id=41
Tänkte väll en 10 tryck till att börja med men antar att det blir en pris fråga i slutändan.
Formatet.. 50x75cm / 100x70cm eller liknande..
Hittade på crimson.se, där skulle det kosta 190:- st för dom stora..

OK, då fattar jag vilken typ av bild det är (snygg, förresten!).
Grejen är att olika typer av mångfaldigande ger olika kvalitéer. I ditt fall antar jag att det är viktigt att färgerna får tillräckligt med djup, särskilt mörka färger. Vanlig offset (4-färgstryck) har ju ganska "tunna" färger, dvs man kan ibland behöva trycka två ggr eller lägga en gång extra med t.ex. svart för att få önskat "skjut" i det mörka. Dessutom bleks offsetfärger efter en tid om dom utsätts för ljus. Röda (magenta), svarta och gula färger försvinner och det är bara ljusblåa (cyan) som finns kvar. Dessutom skulle nog initialkostnaden bli ganska saftig....

Om du funderar på att kränga bilderna på allvar, så föreslår jag att du försöker få tag professionella screentryckare som verkligen KAN trycka rastrerade flerfärgstryck med hög linjetäthet och höra efter vad dom kan tänkas ta. Jag är inte 100, men jag tippar att det skulle ge det absolut bästa trycket. Du kan då dessutom välja bland bättre papperskvalitéer.

Tittar man på priset bara, och accepterar något sämre kvalité så kan nog fotografiska förstoringar funka. Eftersom folk inte tänker "oj, undrar hur bilden skulle sett ut i screentryck" så är det alldeles OK. Jag antar att det är det som Crimson gör. Men om du ska försöka sälja i nån större omfattning, så tror jag inte att det är lösningen.

När jag nu har lyckats förvirra totalt (?) så är mitt råd alltså:

1. Kolla med duktiga screentryckare.
2. Kolla med bildlabb som Crimson.
3. Be båda om referensjobb, nåt prov på liknande tryck/förtoringar.
4. Kolla om dom använder sån där "digitalprinter" eller "färgkopiator" vad dom kallas. Om dom inte kan visa jättebra exempel på MÖRKT tryck dom gjort med en sån tidigare, så undvik detta.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Jag beställde en 50x70 på crimson för att ha som studenskylt. Det var helt svart bakgrund med foto på. Det svarta blev verkligen svart.

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)