webForumDet fria alternativet

Snål-mans-studio

Fotografering

6 svar · 479 visningar · startad av Han-Solo

Medlem sedan jan. 2001290 inlägg
Frågan#1

Hej!

Tänkte bara höra om någon har något bra förslag på var man kan få tag på schysta porträttbakgrunder... typ grovt tyg utan mönster eller med lämpligt mönster, typ tonad från ljus i mitten och mörkare mot kanterna, eller bara grov struktur och lite "knöligt" upphängd ger lite extra liv i bakgrunden.

...eller om någon har någon annan fräch idé...

Jag har nämligen tänkt fota min son en gång om året och tänkte försöka få någon form av studio känsla i bilderna. dvs. jag vill bygga en "snål-mans-studio".

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Kolla på https://www.kaffebrus.com de har en hel del till vettiga priser.

mmm... inte illa, där fanns ett par kandidater...

... ser dock gärna fler förslag om någon har det!?

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Funkar det inte men ett vanligt lakan som hängs upp bakom? Kanske lite väl torftigt men värt ett försök, med rätt belysning kan det bli helt ok.

iof... men jag har fått för mig att jag vill ha en t.ex. mörkt brun eller grå bakgrund... finns väl iof sånna lakan å köpa med ... jag måste smaka på det ett tag. /r finns ju "dubbelsängs-lakan" kom jag på...

...just det... rätt belysning. De här bilderna kommer att tas i december i luleå, dvs ganska mycket svart i ljuset om man säger så... jag kommer att behöva ljus! Jag har en skaplig blixt... kanske en 300W lampa med ett bakplåtspapper framför och en vitmålad spånskiva som reflektor, haha, vad tror ni om det. ( och nej, det är inte jag som är farbror Joakim från ankeborg :D )

Någon som har belysningstips oxå till min "snål-mans-studio".

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Skaffa vit friogolit som reflektor i stället. Spånskiva låter tungt. ;)

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

som bakgrundsfond är det väl bara å köpa en tygbit på Ikea eller en vanlig sybutik eller vad de heter

351 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
132 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
217 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)