webForumDet fria alternativet

Fotografera på Metallica-konserten

Fotografering

10 svar · 922 visningar · startad av carl_x

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg
Frågan#1

Någon som vet vad det finns för regler angående att fotografera på Metallica-konserten i Stockholm i morgon?

Ema Telstar på frågan om man fick ta med sig en liten digitalkamera in:

En liten kamera, som kan liknas med kameramobil får man ta med sig, bara den inte har objektiv.

En kamera måste väl ha ett objektiv för att fungera öht?

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Det betyder att du får ta med denna kamera:

http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=530660&SL_SectionId=21040&MB2_SectionId=23323&hbx_cmp=KAC-ADSE01&gclid=CIGTubuLn40CFSLIXgodWG4Q0Q

Eller liknande...

Men du får INTE ta med denna:

http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=556303&SL_SectionId=21040&MB2_SectionId=23323&hbx_cmp=KAC-ADSE01&gclid=CIGTubuLn40CFSLIXgodWG4Q0Q

eller liknande...

Tidigare så har man ju inte fått ta med sig någon kamera överhuvudtaget, Men dom har nog in sätt att dom inte kan tvinga alla som ska på konserten att lämna mobilen hemma, Och därför tillåter dom "små" digitalkemeror

Medlem sedan juli 2000534 inlägg

Tidigare så har man ju inte fått ta med sig någon kamera överhuvudtaget

Åjo, pocketkameror har så vitt jag vet alltid varit tillåtna.

Det EMA menar är att man inte får ta med systemkameror, dvs sådana med utbytbart objektiv. Såvida man inte har fotopass, naturligtvis. :)

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Sist jag var på Metallica så ställde sig medlemmarna ihop för gruppfoto när det började blixtra. :)
Så frågar ni Metallica så verkar det ok, men frågar ni EMA Telstar så är det inte ok. ;)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Pedda skrev:

Sist jag var på Metallica så ställde sig medlemmarna ihop för gruppfoto när det började blixtra. :)
Så frågar ni Metallica så verkar det ok, men frågar ni EMA Telstar så är det inte ok. ;)

Standard för fotografer med fotopass är att de får plåta under de tre första låtarna. Då blixtrar det som fan från diket och du kan hoppa upp och klappa dig på att banden är medvetna om det och posar allt de orkar den stunden... :e

Efter tre låtar körs fotograferna ut och saker och ting kan återgå till det normala igen. ;)

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

:stefan: skrev:

Standard för fotografer med fotopass är att de får plåta under de tre första låtarna. Då blixtrar det som fan från diket och du kan hoppa upp och klappa dig på att banden är medvetna om det och posar allt de orkar den stunden... :e

Efter tre låtar körs fotograferna ut och saker och ting kan återgå till det normala igen. ;)

/Red My mistake, jag blandade ihop med Iron Maiden konserten. :e
Jo, men det som jag skrev om var på slutet av konserten.
Bruce Dickinson kommenterade mellan två låtar att det var fotoförbud, sen skrattade han och så poserade dom.
Senare så uppmanade han även alla att ladda ner deras senaste skiva från internet och istället köpa ett par öl på krogen för pengarna. ;)

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Flyttar tråden från Övriga frågor.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Enkelt förklarat är att i dag kan man ta med sig en kompaktkamera på i stort sett varje show. En kamera med utbytbart objektiv (Systemkamera) krävs speciellt tillstånd för.

Videosekvenser är icke tillåtna att ta.

Det var ungefär så EMA menade, men inte kunde förklara.

Medlem sedan juli 2002630 inlägg

Pedda skrev:

Bruce Dickinson kommenterade mellan två låtar att det var fotoförbud, sen skrattade han och så poserade dom.
Senare så uppmanade han även alla att ladda ner deras senaste skiva från internet och istället köpa ett par öl på krogen för pengarna. ;)

OT: "Don't you know it's very naughty to download songs from the internet? You make Metallica angry" (sagt av Bruce Dickinsson när Iron Maiden spelade i Stockholm för runt fem år sedan)
:bire

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Pedda skrev:

/Red My mistake, jag blandade ihop med Iron Maiden konserten. :e

Hur fan kan du blanda ihop de filantropiska gentlemännen i Iron Maiden med de pengahungriga och fans-hatande girbukarna i Metallica? Ska du fota Metallica med mer än en hemmabyggd lådkamera på 2 kilometers håll så får du bergis betala dryga royalties.

Bruce Dickinson bad alla som spelade in bootlegs på konserten 2005 på nya Ullevi att sprida bootlegskivorna så mycket dom kan så att alla skulle kunna ta del av konserten (minns inte exakta ordalydelsen), den dagen Lars Ulrich säger något liknande, den dagen upphör universum att fungera på det sätt vi är vana vid.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

... & Metallica skulle ha slutat med musik precis innan de påbörjade planeringen av "The Black Album".

Förlåt, men jag har ju så fruktansvärt svårt ibland att tinte gå off-topic.

Men men.. Upp med lite Metallicabilder nu! Inte för att bandet är bra, men bilder är alltid skoj!

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)