Jag står i begrepp att skaffa mig min första digitalkamera, ej systemkamera. Har försökt läsa på om allt som finns av funktioner och tekniska data och visst får man många svar, men också många frågor.
Vilka märken rekommenderar ni? Har de kontor i Sverige (om kameran krånglar)?
Hur många Megapixels är ett minimum för att få skarpa bilder?
En kamera som har x4 optisk zon - hur jämför man med en vanlig zoom? "Analoga" kameror ger ju uppgiften i mm, tex 35-120 mm. Går det att jämföra?
Hur viktigt är det att få bildstabilisator i kameran?
Vad tycker ni är allra viktigast när ni köper ny kamera?
1. Jag hade satsat på något märke som är känt för just kameror, dvs inte för något allsidigt. T ex Nikon, Canon, osv
2. Inte under 4 iaf, fast det beror ju lite på vad du skall ta för typ av bilder med.
3. Det där med hur man räknar ut optisk zoom är inte så klurigt egentligen. Om du utgår från t ex 35mm (som är ganska vanligt som lägsta i kompakta kameror) om den har x4 i zoom så tar du måttet 35mm och multipliserar det med 4, dvs zoomomfånget är 35-140mm
4. Om du skall fota med telezoom utan stativ så är det ganska viktigt, nånstans mellan 100 och 150mm går nog gränsen för när det kan vara vettigt att ha stabilisator.
5. Att den fyller de behov som jag har. ;) (mao ganska individuellt beroende på vad man skall ha den till)
Nu har du säkert fått en massa olika rekommendationer, men personligen så kan jag varmt rekommendera NV10 från Samsung. Samsung har satsat hårt på kamerafronten under de senaste åren och lyckats väldigt bra. Hade med mig den på min australienresa eftersom jag trodde förhållandena skulle vara sämre än vad de var så därför tog jag inte min systemkamera. Väldigt nöjd med resultatet. Finns att kika på http://www.jonne.net/australia/
Sen vad gäller skärpan i bilderna så är antalet megapixels ointressant utan då är det mest kvaliten på optiken som är viktig. Oftast så får man vad man betalar för. Dyrare = bättre (självklart en sanning med modifikation men iaf).
Vill du försäkra dig att du får bra kvalitet på utskriften däremot så är ett högre megapixel tal bättre.
Bildstabilistator är nog inget måste, men igen det beror lite på vad du ska använda den till. Vill du fotta mycket i dåliga ljusförhållanden utan blixt så är det en klar fördel. Nu har jag ingen erfarenhet av stabilisator på kompaktkameror, men i min systemkamera så tillåter det ett par snäpp lägre slutarhastighet, vilket ger skarpare bilder.
Generellt tror jag nog att håller man sig borta från "botten nappen" och suspekta tillverkare så har man nog sitt på det torra. De flesta funktioner finns i de flesta kamerorna. Istället för att kolla på och utgå från vad varje kamera erbjuder ska du nog fundera på och utgå från vad det är du själv ska använda kameran till.
När man köper en kompaktkamera, som jag antar att du är ute efter, så tycker jag att det är väldigt viktigt att man får en kamera som är smidig och tilltalande. Gå in i någon fotobutik och greppa lite kameror och få en uppfattning om hur de är.
Antalet mexapixlar har ingen betydelse för skärpan. Däremot om du vill förstora en bild så är pixlarna något många stirrar sig blinda på. Men oroa dig inte för dem.
I en kompaktkamera kan det nog vara ganska skönt med en bildstabilisator. Det finns ju en hel del sådana ute på marknaden nu, så en sån hade jag försökt satsa på. Men det beror ju lite på vilken modell du är ute efter.
Det viktigaste tycker jag är att man får en kamera som klarar av dåliga ljusförhållanden bra. Det står på optiken. Jag hade inte köpt en kamera med bländare över f/2.8. Kolla även hur de hanterar brus på de olika iso-nivåerna. Du kan få en kamera som klarar iso 80-1600, men det spelar ju ingen roll ifall iso 80 lika brusigt som myrkriget på teven.
Jag skulle börja med att sätta mig ned, fundera på vad mina egna krav är.
Typ så här resonerade jag förra gången jag köpte kamera:
Vad ska jag ha den till för bilder? = Enkla "festbilder" och liknande.
Vad är jag beredd att ge för den? = 3 - 3500kr.
Vad är viktigaste funktionen med kameran? = Snabb uppstart till första tagning.
Ska jag kunna använda den när jag dyker? = Ja.
Vad kostar UV-Huset? = Överkomligt.
Osv ...
Så det blev en Ixus 750 med UV-Hus och 2GB kort.
Mycket nöjd är jag med kameran och frun likaså. Mängder med bilder har vi tagit med kameran och även filmat lite med den.
Så fundera på vad dina krav/önskemål är och köp kamera därefter.
Ja, jo... och vad är en USD i SEK? Inte helt oväsentligt... Sedan känns det inte helt säkert att en kamera som kostar x "SEK" (omräknat) i USA kostar x SEK här...
Mina krav har jag koll på. Jag planerar att använda den i stället för nuvarande kompaktkamera, mao den ska ta så bra bilder som möjligt i så många olika situationer som möjligt till ett rimligt pris... :p Men bättre formulerat kan det se ut så här:
* Den ska ta skarpa bilder, helst upp till utskrift A4, absolut upp till ca 10x15.
* Jag vill ha en zoom. Nuvarande kompaktkamera zoomar 38-135. (Jag kräver inte samma zoom, men vill gärna ha en minst lika bra!)
* Den ska kunna ta bra makrobilder.
* Motivet ska inte hinna försvinna innan bilden tas, mao snabb bildprocessor.
* Systemkameror är alldeles för dyra.
------------------------------------
Jag vill gärna ha:
* Ett visst manuellt inflytande. Tex ha möjlighet motsvarande "spotmätning" samt att kunna fokusera genom ett fönster.
* Förinställda "program" för kvällsfotografering odyl är ett plus, men långt ifrån nödvändigt.
Det är väl viktigast tror jag... Utseende och vikt är i princip ointressant.
Jag trodde ursprungligen att mina krav (läs makro) skulle få upp priset för högt, men det verkar inte så... Canons PowerShot serie förefaller ha många av dessa egenskaper, vilket låter lite för bra för att vara sant, så... tja, andras input är alltid bra. Speciellt när man ger sig in på okänt vatten. Och ni kan ju ha synpunkter jag aldrig ens tänkt på... :)
Är det vanligt att digitalkameror funkar från 0 grader och uppåt men inte i minusgrader? Det verkar gälla alla Canons kompaktkameror??? :q
Det som antalet megapixlar anger är hur stor bilden blir. 10x15 cm blir 3 megapixlar. Kan kameran ta större bilder så innebär det alltså att du har möjlighet att beskära bilden.
10x15 fungerade bra med min gamla 2 Mpixel Canon Ixus 330. A4-format gick även det, men var på gränsen. Med andra ord bör i princip vilken som helst av dagens kameror fungera för förstoringar i A4-format.
Min sambo har en Canon PowerShot A640, tycker att den tar bra bilder och är relativt smidig. Den har kort närgräns, utfällbar/vikbar display, relativt stort zoomomfång (4x, motsvarande 35-140 mm) och allt går att ställa in manuellt. Negativt är att skärmen inte är den bästa (lite väl lågupplöst, men det påverkar ju inte bildresultatet) och att bildstabilisering saknas.
260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849