har försökt klura ut hur man tar svart/vita eller Sepia bilder med en EOS 400D. Har dock inte gjort några framsteg. Manualen är på Tyska eller Franska, så dom hjälper mig inte särskilt mycket.
Går det att ställa in? Eller måste man köpa filter, alternativt retuschera bilderna i exempelvis Photoshop?.
har försökt klura ut hur man tar svart/vita eller Sepia bilder med en EOS 400D. Har dock inte gjort några framsteg. Manualen är på Tyska eller Franska, så dom hjälper mig inte särskilt mycket.
Går det att ställa in? Eller måste man köpa filter, alternativt retuschera bilderna i exempelvis Photoshop?.
mvh
På min 30D ligger det under picturestyles (bildstilar). Om du orkar så kommer du förmodligen få bättre resultat genom att fota i färg och göra S/V-konverteringen manuellt i t.ex. Photoshop.
Tackar.. Monokrom ger svarta bilder... Hur är det med Sepia då?
Det blir säkert bättre att efterbehandla, men kan va kul att lära sig kameran också! :)
Sepia ger dig en brunröd-tonad bild.
Du kan ställa in hur en viss bildstil ska vara eller göra egna i kameran. Ändrar du t.ex. parametern för toningsfilter i monokromstilen så kan du välja sepia där.
Du kan ställa in hur en viss bildstil ska vara eller göra egna i kameran. Ändrar du t.ex. parametern för toningsfilter i monokromstilen så kan du välja sepia där.
Nej, gör inte detta i kameran! Jag tycker det är helt galet att förstöra en bild på det viset. Ta en normal bild och gör efterbehandlingen i datorn i stället. Tar du en svartvit bild i kameran så kommer den alltid att vara svartvit! Inte bra alls.
Jag håller med silfer. Kan inte se nyttan att göra en halrisig konertering i kameran när man kan göra en bättre i datorn och ändå ha kvar all färginformation om man vill.
704 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25