webForumDet fria alternativet

Köp av digitalkamera

Fotografering

10 svar · 532 visningar · startad av Esen

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg
Frågan#1

Funderar på att köpa en ny digitalkamera

Funderar på denna: http://www.expert.se/product/product.aspx?id=824888

Men skulle gärna vilja få andra förlag, Och ifall det kanske finns andra bättre förlag...

Men kraven jag har:

Den ska vara liten, Ungefär som den på bilden...
Zoom e viktigt, har inte sätt någon annan med mer än 5x Optisk zoom, Den digitala zoomen e ju oviktig, Eller? Känns som att den inte hjälper så mycket då bilderna blir sämre...

Sen så har jag inte så stor koll på såndana saker som Närgräns, Ljusstyrka optik, Ljusmätning, Vitbalans, Slutartider. Vad gör dom här sakerna, Och hur ligger dom värderna i mitt exempel? e dom bra eller dåliga?

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Antal gånger optisk zoom talar inte om hur mycket du kan förstora, utan hur stort spann du har mellan ändlägena på zoomen. Titta i stället efter vad brännvidden motsvarar på en vanlig kamera. Den mäts i mm. 50 mm är vad dina ögon ser. Lägre tal gör att kameran ser längre åt sidorna och uppåt/nedåt än vad dina ögon gör (vidvinkel). Högre tal gör att kameran ser ett smalare område men att det i gengäld blir förstorat i förhållande till vad ögat ser. Att kameran har zoom innebär att du kan förändra brännvidden. En vanlig kamera kan ha en brännvidd på mellan 25 och 125 mm. Eftersom 125/25 = 5 så kallas det 5x zoom.

Som en liten enkel illustration på det här med brännvidd kan vi leka med tanken att du ska fotografera en person på 1,5 meters avstånd. Fotograferar du med 20 mm så får du med hela personen på bilden (vidvinkel). Fotograferar du med 100 mm så får du bara rum med ansiktet. Fotograferar du med 300 mm så får du bara plats med ett öga på bilden.

Men brännvidden är ju inte enda sättet att välja hur mycket som ska få plats på bilden. Du kan ju också gå närmare motivet eller längre bort.

Digital zoom är inte helt oviktig om kameran har hög upplösning. Det digital zoom gör är att minska upplösningen. Om du har 8 megapixlar och tar en bild med 2x digital zoom så blir bilden i 4 megapixlar.

Närgräns är hur nära du kan gå motivet och ändå ha skärpa. Ju lägre närgräns desto mer detaljerade närbilder kan du ta.

Objektivets ljusstyrka (bländartalet) är hur mycket ljus du kan få in i kameran när du tar kort. Du bör ha ett så lågt tal som möjligt, för det innebär mycket ljus och det är bra. Ju mer ljus du får in desto snabbare tas kortet och ju snabbare det tas desto större chans att du kan hålla kameran stilla under tiden utan att darra på handen. Dessutom kan du få bättre bilder när det är lite mörkare utan att använda blixt.

Ljusmätning är hur kamerans automatik avgör hur stor ljusöppning (bländare) den ska ha och hur lång tid den ska ta på sig för att ta bilden (slutartid).

Vitbalans innebär att kameran, precis som människans öga, kan korrigera för olika slags ljus. Den vita färgen ser inte likadan ut i glödlampssken som i solljus, men vårt öga ser ju ändå det som vitt eftersom vi vet att det är vitt.

Slutartiden är den tid som kameran tar på sig att ta bilden. Ju längre slutartid desto större möjlighet har du att ta bilder i mörker utan blixt (då måste du dock ha stativ eller ställa kameran på något stadigt). Ju kortare slutartid desto större möjlighet har du att "frysa ögonblick" som att ta kort på saker som rör sig snabbt, exempelvis en fallande vattendroppe eller en rallybil. För att det ska kunna bli någon bild på så kort tid krävs dock att du har en ljusstark kamera eller att det är väldigt soligt ute.

Tackar för bra förklaringar...

Nu förstår man iallafall lite mer än innan...

Vad säger du om kameran ovan?

Kommer mest att använda kameran till att te.x ta bilder på fotbollsmatcher, plus lite vanliga "semester" bilder...

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Nu gick det att komma in på Experts hemsida. Då ska vi se här...

Brännvidden på den tilltänkta kamera är 35-175 mm. 35 mm är inte så lågt så det innebär att du inte kan ta vidvinkelbilder, dvs du får inte med så mycket på bilden om du står nära motivet. 175 mm däremot är ganska bra förstoring för att vara en liten kompaktkamera, så du kan i gengäld förstora upp mer.

Närgräns 10 cm låter ju helt okej.

Ljusstyrka 3,5-4,4 är okej. Finns bättre kompaktkameror, men det duger. Det lägre talet är vid brännvidden 35 och det högre är när du har zoomat in maximalt.

Slutartider 1 - 1/1000. Maximalt 1 sekund gör att du inte kan ta kvälls/nattbilder hur som helst. Däremot räcker 1/1000 till för snabba bilder på saker i rörelse.

Tack tydal...

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Minneskortstypen kanske inte är det bästa!

Lasp skrev:

Minneskortstypen kanske inte är det bästa!

Okey!

Jag som gillar det av någon anledning, Kanske för att jag använder sony till allt annat, och det e ju pga av minnet jag väljer en sony, men kanske ska tänka om, och kolla på lite andra modeler och märken?

Vilka märken förutom sony finns att kolla på?
Alltså finns det något märke inom digitalkameror som e bättre än dom andra?

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Jag tycker kameran verkar grymt bra, det Lasp menar är kanske att den korttypen är dyr? Själv har jag också en hel del Sonyprylar och kortet jag har fungerar finfint.
Det enda jag reagerar på är det Tydal säger, 35 mm som lägsta brännvid låter för högt. Om du tar kort inomhus i ett rum så blir det svårt att få med allt i rummet. Nu har jag inte tittat på andra kameror så det kanske är normalt för kompaktkameror, jag vet inte.

Poteta skrev:

Jag tycker kameran verkar grymt bra, det Lasp menar är kanske att den korttypen är dyr? Själv har jag också en hel del Sonyprylar och kortet jag har fungerar finfint.
Det enda jag reagerar på är det Tydal säger, 35 mm som lägsta brännvid låter för högt. Om du tar kort inomhus i ett rum så blir det svårt att få med allt i rummet. Nu har jag inte tittat på andra kameror så det kanske är normalt för kompaktkameror, jag vet inte.

Okey,

Visst skulle man vilja ha lite lägre än 35, Men vad jag sätt så e det ganska normalt att det e 35 på såna här kameror, Och med tanke på att det tydligen ska vara rätt bra zoom på denna kamera, Så prioriterar jag det nog lite mer än det andra...

Ska iallafall åka iväg och kolla i lite affärer och se vad som erbjuds...

Beställde en sådan kamera som finns på länken längst upp, Får hoppas att den fungerar för mina ändamål...

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

35mm är en högst normal vidvinkel, även för en systemkamera.

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)