webForumDet fria alternativet

Nikon Objektiv Af 70-300/4,5-5,6G AF-S ED VR

Fotografering

9 svar · 1 741 visningar · startad av SirPeter

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg
Frågan#1

Beställde ett sånt i veckan och tänkte höra om det är någon av er andra som har, eller har testat, ett sånt och kan ge någon omdöme om gluggen?

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=5296628

edit/ Jag ämnar inte fota enbart med detta utan självklart som komplement till mina andra gluggar så kommentarer om närgräns och sånt klarar jag mig utan. ;)

Medlem sedan jan. 2001716 inlägg

Tyvärr så har jag inte testat någon 70-300 VR.
Men i dom flesta recensioner som jag har läst både från vanliga användare och diverse "testcentran" så lovordar dom det objektivet.

Så det är nog inte så dumt köp om man inte behöver ljusstyrka 2,8 eller liknande.

Är sugen själv på att införskaffa mig ett. :)

Medlem sedan jan. 2001716 inlägg

Förresten.
Du får gärna visa bilder och ge ett omdömme när du har fått tag i objektivet. :

acka skrev:

Förresten.
Du får gärna visa bilder och ge ett omdömme när du har fått tag i objektivet. :

Självklart skall jag det. :)

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Photozone.de skrev:

Verdict
The Nikkor AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED VR may not be the Über-lens everybody was hoping for (nor was that realistic) but it is still a very good lens. At 70mm the results are nothing short of stellar and still easily on a very good level at 200mm. At 300mm there´s a performance penalty specifically at the image borders @ f/5.6. Stopping down to f/8 helps to overcome most of the problems but unfortunately there´s also a quite pronounced but still correctable degree of yellow/blue (lateral) CA. Distortions and vignetting are basically non-issues throughout the range. The build quality is pretty decent and about in line this Nikon's recent medium grade zoom lenses. The AF is quite fast and almost silent and unlike most lenses in this league the front-element does not rotate during focusing nor zooming. The pricing of the lens may be relatively steep in absolute terms but price/performance-wise it remains a harmonious package.

Jag läser alltid produkttestet på PhotoZone.de innan jag bestämmer mig. Läs hela testet i min länk. :)

Nu har jag det på bordet här på jobbet men tyvärr missade jag att ta med mig kameran imorse (eller rättare sagt jag bestämde mig för att förekomma mr. murphy för hade jag tagit med mig kameran till jobbet så hade säkerligen gluggen inte kommit idag) så det får bli till att ta en rejäl runda efter jobbet och testa den.
Återkommer med bilder och omdöme.

Litet omdöme om gluggen så här långt är att jag är mer än mycket nöjd. Jag har dock inga uppläggningsvärda bilder än då jag enbart har haft tid att testa lite på "halvtaskiga" motiv för att se vad gluggen går för när det gäller VR och zoom.
Helt klart värd sina pengar iaf om någon funderar på att skaffa en sån.

Var en sväng i Göteborg igår och tog några bilder, inget direkt märkvärdigt men för att iaf visa att det går att ta bilder med skaplig zoom utan stativ med det. Båda bilderna är tagna från samma plats vid Skansen Kronan, dock är det inte full zoom på det andra eftersom jag då inte hade fått med hela huset. Första bilden är tagen med ett annat objektiv dock, för att visa vad jag tog på med lite mer omkring. ;)

1.jpg2.jpg
Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

SirPeter skrev:

...men för att iaf visa att det går att ta bilder med skaplig zoom utan stativ med det.

Självklart, men vänta tills det blir lite taskigare ljusförhållanden. Exponeringstid, bländare och ISO hjälper dig till en viss grad.

Dryden skrev:

Självklart, men vänta tills det blir lite taskigare ljusförhållanden. Exponeringstid, bländare och ISI hjälper dig till en viss grad.

Jo det vet jag såklart. Tänkte kolla av det vid tillfälle med.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)