Jag var först inne på att köpa en "kompakt" kamera, typ Canon S5 IS. Systemkamerorna kostar ju så mycket mer. Dock fann jag ett undantag, ett prisvärt sådant. Det hette Nikon D40. Inte den senaste D40x alltså, som förädlats marginellt och försetts med en större prislapp. (Här kan du läsa mer om D40 och D40x.)
Denna kamera, med ett 18-55-objektiv, rockade loss 5100 från bankkontot (studentpris på DustinHome). I mitt fall betydde det att jag vågade köpa kameran näst intill omgående utan att ge upp all vänskapligt sinnad aktivitet i förhållande till plånboken. En prisvärd kamera vill jag påstå.
Själva kameran saknar autofokusmotor, vilket innebär att man behöver ett objektiv med inbyggd sådan om man inte ska tvingas fokusera manuellt varenda gång. Givetvis är kitgluggen begåvad med autofokus, så om man nöjer sig med den är man utom all fara. Lite klurigare dock att hitta andra objektiv som funkar.
Jag passade även på att köpa en väska. En Lowepro 140 AW, som sväljer kameran utan problem. Ser också ut att kunna ta ett extra objektiv av inte allt för stora mått. Att gå omkring med kameran i väskan leder förstås lätt till att den blir kvar där så man tar färre bilder, men jag har ändå oftast med min väska när jag går en längre sväng. Dels erbjuder den ett visst skydd vid plötsligt annorlunda väderlek (den typ som kameran inte gillar), och dels har den plats för nycklar, mobiltelefon etc. Så när man kryper runt för att plåta världen ur grodans synvinkel riskerar man inte att tappa något av värde (om man lagt det i väskan såklart).
Jag lägger inte in några bilder jag tagit med kameran här, för de har redan börjat dyka upp i Dagens Bild. Dock bjuder jag på ett par bilder av själva kameran. För den som undrar kan jag meddela att kameran fått klubba 852 bilder under första veckan.