webForumDet fria alternativet

Dagens Bild Maj 2007

Fotografering

196 svar · 12 375 visningar · startad av Danny · sida 4 av 10

Frågan, av Danny

brasa brasa brasa!!! kom igen med några fina brasbilder nudå! Jag kan inte lägga upp just nu :(

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Lasse H skrev:

Kul med små bildberättelser, Poteta... :)

Bra skärpa på bilderna också.
Vad kör du med för utrustning?

Tack!
Jag har en Canon 350D, just dessa bilderna är tagna med EFS 17-85 IS. Fotar i RAW, brukar dra in reglagen lite i "Nivåer", lägger alltid på "Oskarp mask" med värde Mängd:500%, Radie:0,2 pixlar, Tröskelvärde 0 eftersom jag har läst det i en fototidning. :r

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Oskarp mask behövs ju definitivt när man fotar raw, eftersom kameran inte skärper upp bilderna någonting, så där gör du helt rätt Poteta. ;) Hur man ska behandla sina raw-bilder är ju dock en helt annan diskussion. :D

silfver skrev:

Oskarp mask behövs ju definitivt när man fotar raw, eftersom kameran inte skärper upp bilderna någonting, så där gör du helt rätt Poteta. ;) Hur man ska behandla sina raw-bilder är ju dock en helt annan diskussion. :D

Jo, jag har mycket att lära...
Tar oftast den enkla vägen, genom att läsa andras tips och råd. Själv saknar jag den där konstnärliga ådran som gör att man kan se på bilden vad som behöver göras eller ej. Fast lite bättre har man blivit med åren, även om det är en bra bit kvar.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

acka skrev:

Läcker bild.
Vad använde du för slutartid för att få en sån bild ?

Tack! Jag hade 0.8s vid f/22 brännvid 31mm, ISO 100.

Poteta skrev:

Fotar i RAW, brukar dra in reglagen lite i "Nivåer", lägger alltid på "Oskarp mask"...

Jag skapar alltid en kopia av bilden i ett nytt lager där jag lägger på High Pass. Sedan under Blending Options använder jag Soft eller Hard Light beroende på hur jag vill att skärpan skall se ut.

Medlem sedan aug. 20051 506 inlägg

Själv plåtar jag alltid i jpeg.
Det funkar bra för mig.

"The Shake" kallar jag denna....

the-shake.jpg

Lasse H skrev:

"The Shake" kallar jag denna....

Jag har aldrig gillat oskarpa bilder förut men denna är fasenimej skitsnygg. Härligt djup i bilden, är det vatten och berg?

Nu har Allan vuxit till sig lite, han ser rätt glad ut för det. :)

glad.jpg
Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

...sprang på en fin Amazon igår. Tog i RAW-läge också bara för att prova. Vet inte, men jag tycker det känns som det inte är värt besväret med RAW-filer. Inte om man är bra på att justera bilderna ändå (TIF vore ju fint däremot).

Volvo Amazon.jpg
Medlem sedan aug. 2003627 inlägg

"Muckar du eller?"

DSC02340.jpg

Danny skrev:

...sprang på en fin Amazon igår. Tog i RAW-läge också bara för att prova. Vet inte, men jag tycker det känns som det inte är värt besväret med RAW-filer. Inte om man är bra på att justera bilderna ändå (TIF vore ju fint däremot).

Kan faktiskt hålla med, dessutom tar ju RAW mer plats. Det enda som är fint med RAW är att man kan justera vitbalansen efter, fast det kanske man kan med jpg också?

Poteta skrev:

Kan faktiskt hålla med, dessutom tar ju RAW mer plats. Det enda som är fint med RAW är att man kan justera vitbalansen efter, fast det kanske man kan med jpg också?

Nej. I raw-formatet har du vitbalansen oförändrad, du kan alltså justera den utan någon kvalitétsförlust. I en jpg-bild är vitbalansen inprintad i bilden och all ändring du gör försämrar bilden. Raw är enligt mig, det enda vettiga att fotografera med. Men självklart, jpg passar kanske bättre när man bara vill dokumentera saker, så som släktmiddagar etc. ;)

http://www.fotosidan.se/cldoc/8276.htm

Äsch! Larv, man får väl sätta vitbalansen i kameran innan man fotar. Det går rätt fort att sätta den mot nåt grått om det är knepiga situationer :) ...men jaja, ska prova RAW lite mer, vad använder ni för program till att processa dom med?

Medlem sedan sep. 2005849 inlägg

Jag tänkte som Danny innan, att det borde gå lika bra att fota i jpg. Mest för att jag inte hade tillräckligt med minne för att börja fota raw. :) Men nu har jag det och nu kan jag inte tänka mig att fota i något annat än raw!!

Medlem sedan jan. 2001716 inlägg

Jag var och promenerade runt på en kyrkogård igår kväll.
Tog en hel hög med bilder varav ca 40 är värd att spara.
Här är några smakprov på vad det blev.

wf_kyrkogård_1.jpgwf_kyrkogård_2.jpgwf_kyrkogård_3.jpg

Vackert acka! Riktigt sköna gråskalor. (y)

Medlem sedan jan. 2001716 inlägg

silfver skrev:

Vackert acka! Riktigt sköna gråskalor. (y)

Tack. :)
Blev ganska nöjd själv med dom.

...äpplen eller chokladcigg, det är bara att välja :) (äpplena är från råfil, provade igen)

Äpplen, gröna och röda.jpgChokladcigg.jpg

Danny skrev:

Äsch! Larv, man får väl sätta vitbalansen i kameran innan man fotar. Det går rätt fort att sätta den mot nåt grått om det är knepiga situationer :) ...men jaja, ska prova RAW lite mer, vad använder ni för program till att processa dom med?

Jag använder Photoshop Element 5 som har inbyggd RAW-läsare. Själv har jag klantat mig mer än en gång genom att glömma ändra tillbaka vitbalansen när jag går in... :r
I det läget är det bra att använda RAW. :r :)

Medlem sedan aug. 20051 506 inlägg

silfver skrev:

Men självklart, jpg passar kanske bättre när man bara vill dokumentera saker, så som släktmiddagar etc. ;)

hehehe :)

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Fotosession med Madde idag.

wf_madde_070516.jpg

Störtskönt porträtt, Dryden! (y)

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)