webForumDet fria alternativet

Macro-objektiv

Fotografering

10 svar · 733 visningar · startad av Lasse H

Medlem sedan aug. 20051 506 inlägg
Frågan#1

Ska köpa ett macro till min Konica Minolta D5D.
Har (nästan) bestämt mig för detta:

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/tamron/sp90di.php

Vad tror ni?
Är det ett bra köp?

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Tyvärr har jag inget att komma med men jag följer tråden med stort intresse. Även jag har hört mycket gott om denna glugg och den står just nu överst på önskelistan.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Vad jag har förstått så skall det där objektivet vara ett riktigt monster. Snygg skärpa och underbar bokeh. Dessutom ett bra pris.

Enda nackdelen som jag kan se det är att objektivet skjuter ut linselementen, i stället för att alltid har samma storlek. Kan bli lite problematiskt vid närbildsfotografering.

Kolla recensionen på photozone.de. (I och för sig till Canon, men det spelar ingen större roll.)

Poteta skrev:

Tyvärr har jag inget att komma med men jag följer tråden med stort intresse. Även jag har hört mycket gott om denna glugg och den står just nu överst på önskelistan.

Har sneglat länge på denna...vill ha...ska ha.... :)

silfver skrev:

Vad jag har förstått så skall det där objektivet vara ett riktigt monster. Snygg skärpa och underbar bokeh. Dessutom ett bra pris.

Enda nackdelen som jag kan se det är att objektivet skjuter ut linselementen, i stället för att alltid har samma storlek. Kan bli lite problematiskt vid närbildsfotografering.

Jepp, det ser lite löjligt ut också tycker jag att den skjuter ut så där.
Objektivet är ju dock nästan en legend pga kvalitet och pris.

Nästa vecka knallar jag in på Scandinavian Photo på Kungsholmen och slantar upp 4 papp.
Har jobbat en del extra på sistone som tur är...

Medlem sedan aug. 20011 946 inlägg

Har ett Sigma 105 mm som också skjuter ut fronelementet. Stör mig inte så mycket på det som jag trodde jag skulle göra från början. Har bara hört positit om Tamron 90 mm, men har själv inte provat. Hur som helst så blir det ett enormt lyft att fota med ett riktigt macroobjektiv om man giller den typen av foto.

dahlgren skrev:

Har bara hört positit om Tamron 90 mm, men har själv inte provat. Hur som helst så blir det ett enormt lyft att fota med ett riktigt macroobjektiv om man giller den typen av foto.

Jag har hört att autofokusen ska vara rätt slö på den dock.
Men vid macro kör man ju manuell focus i alla fall och vid porträtt har man ju tid så...

Sedan har jag ju brännvidder från 18 mm till 300 mm så macroglugg känns som ett naturligt komplement i väskan.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Lasse H skrev:

Jag har hört att autofokusen ska vara rätt slö på den dock.
Men vid macro kör man ju manuell focus i alla fall och vid porträtt har man ju tid så...

Jag kör otroligt sällan med manuell fokus på min macroglugg, den prickar nästan alltid rätt och är snabb som attan. Kör jag manuell fokus riktigt nära är det svårt att pricka rätt eftersom sökaren inte är sådär jättestor. Men det kanske är lättare med en Minolta.

Medlem sedan feb. 20003 100 inlägg

Har samma objektiv till samma kamera och det har i princip inte lämnat kameran sedan jag köpte det! Överraskad över hur fina porträtt man kan ta även om det mest används för makro.

Håller med silfver om fokusen. Har den i princip alltid på auto. Det gör också att man kan hitta otroligt vackra motiv som man inte skulle tänka på själv. Bl.a. detta foto lät jag autofokusen jobba ett tag på olika punkter för att hitta ett intressant motiv - http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/953096.htm?set=lp

flat-eric skrev:

Har samma objektiv till samma kamera och det har i princip inte lämnat kameran sedan jag köpte det! Överraskad över hur fina porträtt man kan ta även om det mest används för makro.

Håller med silfver om fokusen. Har den i princip alltid på auto. Det gör också att man kan hitta otroligt vackra motiv som man inte skulle tänka på själv. Bl.a. detta foto lät jag autofokusen jobba ett tag på olika punkter för att hitta ett intressant motiv - http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/953096.htm?set=lp

Skön bild flat-eric!

Ringde Scandinavian photo här i Stlm igår men dom hade inte detta objektiv hemma.
Jag struntade i att be dom ta hem ett eftersom jag ville ha det direkt i handen.
Efter lite sökande hittade jag ett nytt Tamron 90mm på Sergel foto dock av den äldre modellen som inte har beteckningen DI.
Den kostade dessutom bara 3 600 så nu är jag lycklig ägare av denna utmärkta glugg och kan äntligen "släppa" den grejen...puh... :)

Av någon anledning sätter det sig i huvududet på mig när jag vill ha någonting och då kan jag inte sluta tänka på det förrän jag skaffat det

Måste säga att jag är imponerad av detta objektiv.
Otrolig skärpa!

Nytt favoritobjektiv definitivt.

Denna är tagen i min ljusbox.

godis.jpg
Medlem sedan aug. 20051 448 inlägg

jaaa :)
det är underbart att fota med och efter ett par gånger blir du riktigt bra på manuell fokusering. jag kör aldrig med auto kanske jag ska säga...

men lasse, vad godissugen jag blev nu

278 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
137 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
137 ms — ändringar (db)