Hejsan jag är på väg att införskaffa mig en dvkamera, jag är helt och hållet nollställd när det gäller sånt här absolut ingen koll alls därför vänder jag mig till er för råd och tips.
Kameran ska användas för hemmabruk inget proffisionellt, lite sporthändelser på amatörnivå. Min 2 månader gamla dotter kommer antagligen att få den mesta tiden ;)
budget ? Ja upp till 15000:- ungefär, jag vill inte bli tipsad om rustas superklipp på 1499:- utan det ska vara en mycket bra kamera för en amatör :)
lätt att använda både när jag filmar och när jag ska göra något med filmen (tex redigera i datorn)
Det finns små vassa DV kameror med DVD skivor. Dom har funnits ett tag nu. Vad jag undrar med dom är dels hur känsliga/tåliga skivorna är, dels hur "mogen" tekniken är.
Jag köpte en DV kamera med band för några år sedan. Jag är mycket nöjd med den. Jag har även en Apple PowerBook. Det går att koppla kameran till datorn via FireWire kabeln. När jag laddar in filmen i datorn kommer de olika klippen på bandet upp som klipp i datorn!
Mycket behändigt! Detta utan extra mjukvara utan bara kamera + dator direkt ur kartongen och sen bara att köra... Det verkas som om Mac OS är kompatibelt med samtliga marknadens tekniska manicker. Något man definitivt inte kan beskylla Windows för att vara!
Hur som helst... Resultatet av klippandet kan antingen sparas som .mov för visning på hemsida eller som feta filer att "banda tillbaka" till ett DV-band. Jag tror man kan bränna DVD-skiva också, men min dator har inte DVD brännare så det har jag inte prövat.
Min kamera kostade 10.000:-, idag finns betydligt bättre kameror för 2.500:-.
En variant kan vara att du köper en billigare kamera idag och ser på vilken nivå du hamnar, hur ambitiös du är, hur mycket tid för klipp + redigering du verkligen orkar engagera dig i när det verkligen gäller.
Sen när du lite mer konkret känner till din egen nivå, marknadens utbud och vilka tidsaspekter det rör sig om, då kan du kosta på dig en rejälare kamera.
För det är ju så, att den bästa kameran levererar inte den bästa idén. Men den bästa idé kan förverkligas med skapligt enkla verktyg! (Om du fattar vad jag menar...??)
257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e