Kodak No 0?
ozcamera skrev:
Kodak No 0
c1937-40. Made in Canada. Similar to first series but with quick release bar at front of bed. This one has both the folding and brilliant view finders.
10 svar · 1 057 visningar · startad av ålo
Hej alla glada fotografer!!
Jag har fått ärva denna kamera och jag tänkte höra med Er vad Ni vet om denna bälgkamera.
Det är en Kodak Six-20 det är allt jag vet. Hittade inte så mkt info på nätet så då kom jag att tänka på alla Er fotofantaster som finns här.
Så.....TELL ME!!!!
Åsa
Kodak No 0?
ozcamera skrev:
Kodak No 0
c1937-40. Made in Canada. Similar to first series but with quick release bar at front of bed. This one has both the folding and brilliant view finders.
stenhård! ser ut som min Balda Juwella fast lite kantigare bara...
Nej den ser inte riktigt ut som Kodak Nr 0....
Detta står i kameran... *se bilden*
När tror ni att den är tillverkad?
Å
det gick ju att hitta ganska lätt...
http://licm.org.uk/livingImage/Six20ModC.html
verkar vara den... 1934
kan stämma eftersom min som verkar typ likadan fast kanske något enklare är från 1939...
red: Den har iofs inte det där kantigare objektivet... gissar att din är något nyare... kanske 1939 som min :)
Hej.
Ja städade källaren förut och hittade en liknande kamera som ovan.
Min fråga är om det är något värde i dessa kameror?
Mvh
Generellt sett inte (förutom ett högt estetiskt värde, om du frågar mig), men visst finns det undantag. En fin Six-20 kan man få en dryg hundring för. Sedan kan man ju roa sig med att rulla om film och faktiskt använda dem.
Vad var det för kamera du hittade?
Ja du, säg det. ?
Det står Kodak film no 620, på den på baksidan, hittar inget annat av värde.
Under linsen står det PRONTO. "På" linsen står det Kodak-anastigmat. Den är utrustad med självutlösare som faktiskt fungerar.
Ska se om ja kan lägga in några bilder på den.
Mvh
Här kommer en bild.