webForumDet fria alternativet

Ny kamera beställd.

Fotografering

59 svar · 2 722 visningar · startad av acka · sida 2 av 3

Frågan, av acka

Velade länge mellan en Pentax K10D eller en Nikon D80. Efter en hel del funderande så hoppade jag på ett erbjudande som Dustinhome har. Det blev en Nikon D80 med ett 18-135 objektiv + lite tillbehör. :) Får den nog under nästa vecka så väntan kommer att bli låång. Vet inte riktigt om 18-135 objektivet är bra men det var billigt så det får bli mitt startobjektiv i alla fall. Har funderat att köpa

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan okt. 200667 inlägg

silfver skrev:

Hur fan tar man 2000 exponeringar på bara några dagar? Snubben som lånat den måste ha tyckt att det var skithäftigt att hålla inne avtryckaren och låta slutaren fladdra kontinuerligt.

200 kr hade jag absolut inte nöjt mig med. Och vänta nu, köpte du en Nikon eller en Pentax? :q

Lol

Förmodligen den veligaste personen i Svedala!

Önskelistan såg ut såhär:
1.Nikon 200
2. Pentax K10 D
3. Nikon D40

Plånboken tyckte att Nikon var det bästa alternativet. Hade den hemma och funderade lite men bestämde mig till slut för att satsa på pentaxen istället.
Mest då jag såg att det kommer en 10 megs D40 (D40X) nästa månad vilket jag tror gör att priset på den vanliga kommer att rasa.

Medlem sedan aug. 20051 506 inlägg

vonpeppe skrev:

Pja

Han drog av 200 på priset. Det blev till slut en Pentax K 10D så jag hamnade på 8769 istället för 8969.

Så visst, ett litet avdra fick jag ju allt. Kan inte så extremt mycket om kameror, men om jag drar en parallell till bilar så skulle det väl typ motsvara att jag köper en sprillans bil som enligt säljaren bara provkörts och att det sen visar sig att den gått 2000 mil

Kanske snarare 200 mil på en ny bil men lik förbannat borde du få bättre kompensation.
Hota med konsumentombudsmannen:

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/lista_artiklar.asp?lngCategoryId=567

Brukar ofta hjälpa eftersom butiker är måna om sitt rykte.

Kameran var ju trots allt begagnad.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Jag försökte hitta hur många exponeringar en K10D klarar, men jag lyckades inte hitta det någonstans. Jag tror att min egna Canon 20D är testad för 10 000 exponeringar, vilket i ditt fall skulle betyda att du bara har 80 % kvar av kameran.

Men de nyare Canon-modellerna brukar klara 100 000 exponeringar, i alla fall proffskamerorna, 5D t.ex. Mark III:an är testad för 300 000 exponeringar.

Försök googla lite så kanske du hittar nåt bra svar.

Medlem sedan okt. 200667 inlägg

Tack för snabba och bra råd!

El Giganten har 30 dagars öppet köp så det blir nog inga problem att lämna tillbaka den. Jag var ute och pratade med dom idag, men dom tyckte jag skulle prata med säljaren som sålt kameran till mig.
Han kommer dock inte tillbaka förrän på måndag, så jag kan roa mig med att plåta lite i helgen.
Dom sa dock att kameran var restnoterad så det lär dröja innan jag får en ny om jag lämnar in min nuvarande.
Kanske att jag kan få en rejäl rabatt på något kul tillbehör som någon sade här ovan.

Än en gång tack

Peter

silfver skrev:

Jag försökte hitta hur många exponeringar en K10D klarar, men jag lyckades inte hitta det någonstans. Jag tror att min egna Canon 20D är testad för 10 000 exponeringar, vilket i ditt fall skulle betyda att du bara har 80 % kvar av kameran.

Men de nyare Canon-modellerna brukar klara 100 000 exponeringar, i alla fall proffskamerorna, 5D t.ex. Mark III:an är testad för 300 000 exponeringar.

Försök googla lite så kanske du hittar nåt bra svar.

Nää det där stämmer inte alls.
Jag har snart haft min kamera ett år och tagit 9 000 bilder.
Den skulle alltså vara förbrukad nu?
Min gamla kompaktkamera sålde jag efter att ha tagit 10 000 bilder och den var i perfekt skick.

Tror snarare att den kommer att hålla 50- 100 000 bilder innnan någon mekanisk slutar eller spegeldetalj pajar.
Kostar nog runt 2- 3000 att byta ut
Då är det bara att få den delen utbytt och sedan fortsätta plåta.

Lasse H skrev:

Nää det där stämmer inte alls.
Jag har snart haft min kamera ett år och tagit 9 000 bilder.
Den skulle alltså vara förbrukad nu?
Min gamla kompaktkamera sålde jag efter att ha tagit 10 000 bilder och den var i perfekt skick.

Tror snarare att den kommer att hålla 50- 100 000 bilder innnan någon mekanisk slutar eller spegeldetalj pajar.
Kostar nog runt 2- 3000 att byta ut
Då är det bara att få den delen utbytt och sedan fortsätta plåta.

Hur kan du veta att din slutare på din kompakt var i "perfekt skick" när du sålde den? Slutaren har ju ett visst antal exponeringar, sen havererar den. Sen om det är exakt 10 000, 100 000 eller mer är ju en annan sak.

Jag säger inte att din kamera är förbrukad, jag säger bara att vissa äldre modellers slutare inte klarar så många exponeringar som de nyare modellerna. Men sen kan man ju givetvis byta ut den, som du skriver.

Medlem sedan aug. 20011 946 inlägg

Kompakterna kör väl inte med slutare?

dahlgren skrev:

Kompakterna kör väl inte med slutare?

De flesta kompakter kör med digitala slutare.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Jag har läst att Canon räknar ca 50 000 exponeringar som livstid (på mekaniska slutare). Går slutaren sönder innan garantin så byts den oavsett antal eponeringar.

Ett jävla sätt att sälja ngt som har varit hos en kund som nytt men samtidigt kan man ju fundera på var alla varor som lämnas tillbaka på "prova på" och öppet köp tar vägen. Köpte en mobil för ngt år sen och funderade inte så mycket på varför det inte var skydd på displayen. När batteriet visade sig vara laddad blev jag fundersam och när jag hittade bilder i kameran som ngn annan tagit körde jag och bytte till en som var ny.

silfver skrev:

Slutaren har ju ett visst antal exponeringar, sen havererar den. Sen om det är exakt 10 000, 100 000 eller mer är ju en annan sak.

Ok.
Jag tror nog 50 000 eller fler bilder är ganska normalt på en modern systemkamera.
Skulle vara kul att höra om någon råkat ut för ett slutarhaveri här.

Medlem sedan mars 20062 194 inlägg

Jag lär väl bli den första i så fall.
Har tagit 12000 bilder med min D80 sen i slutet av november..

På min förra kamera, en ixus 500, la ccd-sensorn av efter 50000 bilder, det var det som canon räknat ut att den skulle tåla..

Skulle vara kul att titta hur många bilder man tagit. Nån som vet ett bra program att använda till en Canon?

jofawe skrev:

Jag lär väl bli den första i så fall.
Har tagit 12000 bilder med min D80 sen i slutet av november..

Över 100 bilder om dagen...... (y)

silfver skrev:

Skulle vara kul att titta hur många bilder man tagit. Nån som vet ett bra program att använda till en Canon?

Jag har ställt in min kamera att räkna framåt hela tiden oavsett om jag byter minneskort eller så.

Fast jag kör ju med Konica Minolta.

Lasse H skrev:

Jag har ställt in min kamera att räkna framåt hela tiden oavsett om jag byter minneskort eller så.

Fast jag kör ju med Konica Minolta.

Mmm... men jag kan inte göra det på min. :l Den går upp till 9999 tror jag, sen räknar den om. Jag får väl googla lite. :)

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

silfver skrev:

Mmm... men jag kan inte göra det på min. :l Den går upp till 9999 tror jag, sen räknar den om. Jag får väl googla lite. :)

Det finns inget enkelt sätt att se antalet exponeringar på Canons kameror. Eller 1D-serien har nåt räkneverk. En Canon-verkstad kan kolla upp det dock.

Lasse H:

Eller en jävla massa kort när det väl gäller ;)
Drar ju av över 1500 kort när jag är på fest..

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

(Hur) kan man se antalet exponeringar på en Nikon D80?

jag har stegrande bildnummer .. nu är jag på nummer DSC-2410.. och jag har bilder som heter DSC-9412 till exempel.

Går nog att kolla om man rotar lite med, tror jag.. sök på goooooooogle.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Man skall kunna se antalet exponeringar i exif-filen. Kräver en "bra" exif-läsare.

Phorpher skrev:

Det finns inget enkelt sätt att se antalet exponeringar på Canons kameror. Eller 1D-serien har nåt räkneverk. En Canon-verkstad kan kolla upp det dock.

Som Nicrosoft säger så står den här informationen i exif. Det finns ett program för pc för detta, men jag minns inte vad det heter...

281 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
144 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)