webForumDet fria alternativet

Ny kamera beställd.

Fotografering

59 svar · 2 722 visningar · startad av acka

Medlem sedan jan. 2001716 inlägg
Frågan#1

Velade länge mellan en Pentax K10D eller en Nikon D80.

Efter en hel del funderande så hoppade jag på ett erbjudande som Dustinhome har.
Det blev en Nikon D80 med ett 18-135 objektiv + lite tillbehör. :)
Får den nog under nästa vecka så väntan kommer att bli låång.

Vet inte riktigt om 18-135 objektivet är bra men det var billigt så det får bli mitt startobjektiv i alla fall.
Har funderat att köpa till ett Nikkor 50/1,8.
Ett billigt ljustark objektiv som dom på alla forum säger att det är ett måste ha objektiv.
Är det någon som har något liknande som kan säga om det är så ?

Nu har jag bara en önskan och den är att må helgen gå fort. :e

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

acka skrev:

Nu har jag bara en önskan och den är att må helgen gå fort.

...och att batterierna ska ladda snabbt. ;)
Grattis till köpet!

Medlem sedan juli 20011 304 inlägg

Kul!

Jag går själv i köptankar. Har lånat en polares EOS 350 med blixt och ett gäng objektiv.

Galet kul! :)

Nu måste jag bara bestämma mig för märke/modell.

Medlem sedan aug. 20011 946 inlägg

Grattis till din fina kamera. Nikkor 50 mm 1.8 är ett mycket trevligt och prisvärt objektiv. Tyvärr är jag dålig på att använda det, man blir lat om man använder zoom för mycket.

Medlem sedan dec. 2002387 inlägg

Jag beställde också en ny kamera - Sony Alpha DSLR-A100
acka skrev:

Nu har jag bara en önskan och den är att må helgen gå fort.

Detsamma.

Jon skrev:

Nu måste jag bara bestämma mig för märke/modell.

Det var en svår sak tyckte jag.
Speciellt när man inte har några prylar sen tidigare utan man kan välja fritt bland dom olika märkena och modellerna.

Hoppas och tror att jag valde rätt för mig. :)

Ganska övertygad om att fotograferandet kommer att kliva upp ett snäpp från det jag fotade med min superzoom. :)

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Ja, 50mm f/1.8 är ett måste-ha-objektiv. Har själv ett Canon 50mm f/1.4 och det är det objektivet som sitter på mest just nu. En snabb rackare. :)

Medlem sedan aug. 20051 506 inlägg

silfver skrev:

Ja, 50mm f/1.8 är ett måste-ha-objektiv. Har själv ett Canon 50mm f/1.4 och det är det objektivet som sitter på mest just nu. En snabb rackare. :)

Kan bara hålla med.
Kör mycket med mitt 50mm 1.7 till min Konica Minolta.
En favorit.

Tack för era råd. :)
Verkar som om det inte är frågan OM utan NÄR man ska köpa ett 50mm f/1.8.

Ska nu först få tag i kameran så man får börja leka lite och sen blir det ett sånt köp.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Det är ju ett väldigt trevligt pris på det, men jag funderar ändå på om det kanske är värt att köra på ett 50 mm f/1.4 istället.

Medlem sedan mars 20062 194 inlägg

grattis till ditt köp, du kommer INTE bli missnöjd :)

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Bra val. :)

Nicrosoft skrev:

Bra val. :)

Tack, det hoppas jag också. :)

Känner dock mig lite tveksam till 18-135 objektivet. :l
Det får både ris och ros i testerna jag har läst på nätet.
En del säger att i jämnförelse med 18-70 så är det självklara valet 18-70 objektivet.
Andra säger att det som ett medföljande kitobjektiv så är det ett kanon objektiv.

Får väl testa och se.
Hoppas att det fungerar bra som ett allroundobjektiv.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Jag har inte läst så mycket om 18-135 men 18-70 anses vara ett mycket bra objektiv för att vara ett "kitobjektiv".

Medlem sedan mars 20062 194 inlägg

alla nikons kit-objektiv har ju fått jättebra beröm .. mitt 18-55 är ju helt okej ;)

Medlem sedan okt. 200667 inlägg

Ville bara berätta att även jag har sällat mig till systemarnas skara!

Köpte mig en Nikon D40 idag och är lycklig som ett barn på julafton!

Synd bara att Halmstad har mulet och hällregn, inbjuder inte direkt till att ge sig ut och fota!

När jag köpte kameran sade säljaren att en annan kund haft den hemma och tittat på den. Han hade dock inte velat ha den utan lämnat tillbaka den.

Nu visar det sig att där redan är 2000 exponeringar på kameran, vilket får mig att bli en smula besviken. Känns som om jag köpt en begagnad kamera.

Fundera på att lämna tillbaka den och skälla lite på säljaren.

Vad hade ni gjort?

Medlem sedan aug. 20011 946 inlägg

Om det är så mycket som två tusenexponeringar så hade jag nog gått tillbaka och pratat med säljerare om kompenstation. Kanske lite rabatt på priset eller bra pris på något tillbehör vore på sin plats.

Pja

Han drog av 200 på priset. Det blev till slut en Pentax K 10D så jag hamnade på 8769 istället för 8969.

Så visst, ett litet avdra fick jag ju allt. Kan inte så extremt mycket om kameror, men om jag drar en parallell till bilar så skulle det väl typ motsvara att jag köper en sprillans bil som enligt säljaren bara provkörts och att det sen visar sig att den gått 2000 mil

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

vonpeppe skrev:

Pja

Han drog av 200 på priset. Det blev till slut en Pentax K 10D så jag hamnade på 8769 istället för 8969.

Så visst, ett litet avdra fick jag ju allt. Kan inte så extremt mycket om kameror, men om jag drar en parallell till bilar så skulle det väl typ motsvara att jag köper en sprillans bil som enligt säljaren bara provkörts och att det sen visar sig att den gått 2000 mil

Hur fan tar man 2000 exponeringar på bara några dagar? Snubben som lånat den måste ha tyckt att det var skithäftigt att hålla inne avtryckaren och låta slutaren fladdra kontinuerligt.

200 kr hade jag absolut inte nöjt mig med. Och vänta nu, köpte du en Nikon eller en Pentax? :q

342 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
157 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
181 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
155 ms — ändringar (db)