ÄNTLIGEN har jag lyckats sparat ihop en del pengar, men det fattas fortfarande en liten del innan jag kommer att inhandla min första systemkamera. Men snart så..
Tidigare har jag haft en Canon IXUS Digital 65 (kompakt) som jag har använt då jag har fotat, men den där magiska känslan har jag inte upplevt än. Att gå runt med fräsch kamera hägnades på axeln, att få den där elakt fina bilden som man sedan skryter med på WF eller att ligga i en konstigt position för att få den ultimata bilden, är vad jag kallar fotokänslan. ;)
Det paket jag funderar på i skrivande stund är följande; Nikon D80 inkl. 18-135/3,5-5,6DX G AF-s IF ED + Grepp MB-D (http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=5966998) + ett 2GB vid namn Sandisk III Extreme, allt som allt = 13000 svenska kronor. Då ingår det även en fotokurs på ett par timmar där Nikon går igenom de grundläggande kunskaperna, vilket är bra för mig som nybörjare.
Först var jag inne på den mycket fina kameran D200 men det känns alldeles för overkill just nu. Då bränner jag nästan allt på bara huset och inget objektiv. Om jag går på det paketet som jag har länkat till ovan får jag dessutom över en slant för kommande objektiv.
D80 har jag hört skall vara en mycket bra kamera som bara har några funktioner mindre än vad D200 är. Bilderna är i stort sett är nästan desamma och det är ju huvudsaken.
Kit-objektivet som hänger med, hur bra är det? Är det något som har haft en sådant och kan delge lite bilder fotade med just 18-135?
En Nikon D80 kommer att bli alldeles utmärkt som en nybörjarkamera. Du kommer ganska snart att glömma din kompaktkamera - tro mig. :D Och med ett batterigrepp samt en nybörjarkurs så kan det ju knappast bli bättre. Lycka till! (y)
En Nikon D80 kommer att bli alldeles utmärkt som en nybörjarkamera. Du kommer ganska snart att glömma din kompaktkamera - tro mig. :D Och med ett batterigrepp samt en nybörjarkurs så kan det ju knappast bli bättre. Lycka till! (y)
Har ingen D80 själv men väl en D70. Om du skaffar en D80 kan jag armt rekomendera http://www.d70sverige.se/forum/ där det finns massa Nikonanvändare med massa bra tips. Som silfver redan sagt är systemkamera en helt annan värld jämfört med en kompaktkamera.