FfrhMedlem sedan jan. 200711 inlägg Men nåja, ska jag våga på mig en D80 för att sedan, om ett par år, ta nästa stig? Då kanske det är billigare, finns fler konkurrenter och priserna är bättre. Dröm? JA! ;)Typ tre har skrivit här och alla verkar jättenöjda med den kameran. Sedan vet jag inte riktigt vilka användningsområden ni har, men det kanske är mer objektivet som spelar roll då? Kanske lika bra och köpa en kamera som jag kan leka lite med och som inte alltför avancerad, eller hur? Verkar ju finnas en uppsjö av objektiv till D80 och vad jag läst/hört kan man även hyra diverse objektiv. Coolt om detta stämmer!
D80 släpptes ju ganska nyligen, eller ja i okt, några månader sedan, men ni vet inte om Nikon har annonserat ut ett ny modell som släpps inom kort? Vill inte köpa en och få veta veckan efter att en ny modell har kommit, känns lite surt.
MmuskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg
frh skrev:
Det lutar fan åt en D200, men det är ju mycket pengar. Jag uppe i 16k med ett bra objektiv. Jag är 17 år och lever på mitt studiebidrag, känns aningen för mycket för en kamera.
Vad är det som får dig att bli så sugen på en D200, trots att du egentligen verkar tycka att den är för dyr?
FfrhMedlem sedan jan. 200711 inlägg
muskot skrev:
Vad är det som får dig att bli så sugen på en D200, trots att du egentligen verkar tycka att den är för dyr?
Vet faktiskt inte. Jag har bara hört att den skall vara jävligt bra, det är det enda. Men om det inte skiljer så jättemycket mellan D80 och D200 är ju D80 ett givet val.
JjofaweMedlem sedan mars 20062 194 inlägg Varför är du så inställd på att ha den senaste istället för D80?
D200 är väl snart över 2 år gammal och borde väl ersättas snarare än d80?
Vad ska du använda kameran till?
Jag har min till all möjlig fotografering, från festfoto (https://www.liquidsunset.org) till naturbilder..
Fantasin sätter gränser...
jofawe skrev:
Varför är du så inställd på att ha den senaste istället för D80?
D200 är väl snart över 2 år gammal och borde väl ersättas snarare än d80?
Vad ska du använda kameran till?
Jag har min till all möjlig fotografering, från festfoto (https://www.liquidsunset.org) till naturbilder..
Fantasin sätter gränser...
Jo, men kommer det en uppdatering, om det KOMMER, till D200 börjar jag givetvis kika på det alternativet. Men du verkar ju ha fått ganska coola och fina bilder med D80, så varför inte. Nu gäller det bara att hitta ett prisvärt paket, vilket är svårt.
NÄ, D80 blir det, efter föregåendes talares mycket fina bilder. Nu är dock frågan; köpa ett objektiv som fungerar för det mesta för 4000 kr eller köpa två stycken för 2000 kr / styck?
frh skrev:
Verkar ju finnas en uppsjö av objektiv till D80 och vad jag läst/hört kan man även hyra diverse objektiv. Coolt om detta stämmer!
Optiken är inte modellspecifik, så det finns en hel del. Och ja, det finns utrustning att hyra. :)
frh skrev:
D80 släpptes ju ganska nyligen, eller ja i okt, några månader sedan, men ni vet inte om Nikon har annonserat ut ett ny modell som släpps inom kort? Vill inte köpa en och få veta veckan efter att en ny modell har kommit, känns lite surt.
Hittills har både Canon och Nikon släppt nya modeller i varje segment med ungefär 18 månaders mellanrum. Således lär det säkert dröja minst ett år innan efterföljaren till D80 presenteras.
Om du inte vet varför du hellre vill ha en D200 än en D80, kommer du förmodligen klara dig utmärkt med den senare. Kom ihåg att det är fotografen, inte kameran, som tar bilden. :)
JjofaweMedlem sedan mars 20062 194 inlägg Scandinavian photo hade ett bra paket med två gluggar, minneskort och väska för några tusingar .. (har det inte framför mig nu så jag har svårt att komma ihåg priset).
Hittills har både Canon och Nikon släppt nya modeller i varje segment med ungefär 18 månaders mellanrum. Således lär det säkert dröja minst ett år innan efterföljaren till D80 presenteras.
Fast, D80 är ju ingen efterföljare till D70 eller D50 ... skitskumma betäckningar :P
jofawe skrev:
Scandinavian photo hade ett bra paket med två gluggar, minneskort och väska för några tusingar .. (har det inte framför mig nu så jag har svårt att komma ihåg priset).
Fast, D80 är ju ingen efterföljare till D70 eller D50 ... skitskumma betäckningar :P
Ni som har D80, ni är jättenöjda eller nöjda? Skulle ni kunna tänka er byta upp den mot något i framtiden? Då menar jag typ 2-3 månader.
jofawe skrev:
Vet inte vad Nikons officiella linje är, men D80 ligger ju i samma segment som D70 gjorde när den kom.
frh skrev:
Ni som har D80, ni är jättenöjda eller nöjda? Skulle ni kunna tänka er byta upp den mot något i framtiden? Då menar jag typ 2-3 månader.
Jag är mycket nöjd, men jag har iofs. inte testat konkurrenterna. Kommer definitivt inte att byta/uppgradera inom den närmaste framtiden.
FfrhMedlem sedan jan. 200711 inlägg Sista frågan. Ett schysst objektiv; vilket rekommenderar ni? Ett som är lämpligt för fotbollsmatcher, då menar jag inte själva fotbollsmatchen, utan det som händer runt omkring. Bilder på ansikten, klacken/er och även tifo. Har ni någon favorit som ni rekommenderar?
MickeA; Tyvärr är du djurgårdare, men jag är tvungen och be om hjälp. Du kanske vet något som passar mitt ändamål? :)
Sigma EX 18-50/2,8 <- kanske?
JjofaweMedlem sedan mars 20062 194 inlägg Jag är supernöjd med min D80!
Jag har ett Nikkor 18-55 (kitobjektivet), ett Tamron 55-200 och ett hemligt som jag inte vågar avslöja än, men det är sweeeeet.
Personligen så gillar jag 18-55 bättre än 55-200, men, hittar du ett 18-200 (svårt å få tag i fortfarande?) så är det väl kalas?
Sen är ju systemkameror som en drog, har man väl börjat köpa kan man inte sluta.
Mina nästa inköp blir ett 50/1.8 och ett objektiv med VR .. är nästan reumatiker känns det som när man kollar vissa bilder man tagit.
Sen måste jag skaffa ett stativ med... och batterigrepp... och extrabatterier... och ... ja..
Jag köpte en Canon 30D i höstas från Dustinhome med tillhörande paket och den har fungerat klockrent, så jag kan varmt rekommendera den.
Valde också mellan D200 och D30, dock så har jag en pappa som arbetar inom den grafiska sektorn och genom detta så får jag väldigt bra priser på Canon objektiv samt att jag kunde använda gamla objektiv som jag hade ifrån min tidigare systemkamera.
Så jag skulle köpa en Canon utan att tveka, Nikon det är bara en uppstickare som inte kommer att finnas på marknaden länge till :moose
dahlgrenMedlem sedan aug. 20011 946 inläggVill man hitta information om Nikons kameror och passande objektiv så kan jag rekomendera http://www.d70sverige.net/forum/. Till fotboll skulle jag rekomendera ett 70-200 mm med 2.8 som största bländare, modell beror på ekonomin.