webForumDet fria alternativet

Filterfäste 58-55 hane-hane ??

Fotografering

2 svar · 436 visningar · startad av acka

Medlem sedan jan. 2001716 inlägg
Frågan#1

När jag såg Nicrosoft,s specialgjorda prylar för att ta macrobilder så slog det mig att det finns mycket kunnigt folk på wf så kanske någon kan hjälpa mig.
När jag testade att ta macrobilder så använde jag mig av ett 50mm objektiv som jag höll bak o fram framför kamernas vanlig objektiv men för att det ska gå att använda praktiskt så måste jag nog kunna sätta fast det så att det.
Om jag bara fick tag i en filterfäste som är 58mm på ena sidan och 55mm på den andra (hane-hane) så skulle jag kunna fästa objektivet med det.

Har försökt att leta runt på dom fotobutiker på nätet som jag känner till men det verkar som ingen har något sånt.

Har någon något tips om var jag skulle kunna hitta ett sånt fäste ?

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

hade inte du en S3'a? Isåfall säljer dom ju både 52 och 58 mm adaptrar...
http://www.lensmateonline.com/newsite/S2.html
kanske går med nån av dom? Just 58 till 55 vet jag inte mycket om annars...

Medlem sedan jan. 2001716 inlägg

Jo, jag har en S3 och jag har Canons filteradapter så vad jag behöver är en ring med hane-hane filtergäng så att jag kan skruva fast ringen längst ut på filteradaptern och sen skruva fast det andra objektivet i dess filtergäng så att det sitter bak och fram framför filteradaptern som sitter på kameran.
Och för att göra det extra krångligt så är gängen på Canons filteradapter 58mm och det andra objektivets filtergäng 55mm.

Har kikat på Lensmateonline men inte hittat någon sådan.

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)